Dva roky vede Nicolas Baretzki značku Montblanc. Ta vyrábí luxusní psací potřeby, hodinky a kožené doplňky. Tři divize mají separátní manufaktury − hodinky se vyrábí ve Švýcarsku v obcích Le Locle a Villeret, kožené doplňky jako peněženky a brašny v italské Florencii. Psací potřeby pak mají své domovské místo v německém Hamburku, kde jsme se se šéfem Montblancu potkali. Procházíme se dílnami, kde se ryje do zlata, tepou a brousí se další kovy a jiné ušlechtilé materiály. Zde vznikají pera za miliony, která pak často podepisují kontrakty za miliardy. Na stěnách chodeb jsou zarámovány fotky papežů s perem této značky v ruce, amerických prezidentů a dalších osobností. Když jsme u amerických prezidentů, jako poslední s perem Montblanc je tu zvěčněn Barack Obama. Současný vládce Spojených států Donald Trump sází na domácí značku A. T. Cross.

Ve stále více digitalizované době je ale otázkou, zda plnicí pera, která vznikla proto, aby se obchodníci oproti dřívějšímu používání kalamářů tolik nezašpinili od inkoustu, vůbec mají své místo na dnešním trhu. Podle Baretzkého bude autenticita psaní vyhledávána i dalšími generacemi. Uvidíme.

Montblanc je součástí širší skupiny značek, které zastřešuje společnost Compagnie Financière Richemont. Tu před více než 30 lety založil jihoafrický miliardář Anton Rupert. Dnes je Richemont firmou obchodovanou na švýcarské a jihoafrické burze. Kromě Montblancu pod ni patří další luxusní značky jako Cartier, Vacheron Constantin, Jaeger­-LeCoultre, Officine Panerai, Alfred Dunhill, Chloé a mnohé další. Za poslední finanční rok do března 2018 skupina vydělala přes miliardu eur.

Nicolas Baretzki (48)

◼ Narodil se v Paříži, v roce 1993 absolvoval prestižní vysokou školu se zaměřením na ekonomii a obchod HEC (École des hautes études commerciales de Paris). Po škole nastoupil jako konzultant do společnosti Deloitte. Krátce nato ale zamířil do marketingového a exportního oddělení značky Cartier se zaměřením na trhy jihovýchodní Asie. Od roku 1998 do roku 2001 působil jako obchodní ředitel u této šperkařské ikony. Od roku 2002 do roku 2014 pak pracoval pro hodinářskou značku Jaeger­-LeCoultre, pak se stal prezidentem pro obchod značky Montblanc. Od ledna 2017 je generálním ředitelem Montblancu. Baretzki je ženatý, má dvě děti a jeho vášní, byť cest si užije i dost během práce, je pak soukromé rodinné cestování.
◼ Baretzki je především veselý člověk. Vyzařuje z něj pozitivní energie a dobrá nálada. Je evidentně pyšný na to, co a kde dělá. V Hamburku, nikoliv v centru, ale na první pohled v celkem obyčejném výrobním areálu na okraji města, kraluje místní manufaktuře, řemeslně zručným kolegům, kteří prý dělají svou práci hlavně proto, že mohou svým umem přispět k nádhernému výsledku.
◼ Co je v centrále výroby psacích potřeb Montblancu také zajímavé, jsou všemožná umělecká díla, která krášlí vstupní foyer do budovy kanceláří a malý showroom. Kromě historicky cenných limitovaných edicí per značky, která má být vrcholem umění výroby per, podobně jako je hora, která firmě dává název, vrcholem Evropy, jsou tu k vidění i malby moderních autorů. Těm od roku 1992 Montblanc každoročně nabízí účast ve výběrovém řízení, na jehož konci dostanou zakázku na tvorbu jednoho díla, které se pak stává součástí zdejší umělecké sbírky.

Montblanc, ale i další zmíněné značky znají i Češi. Dosud byl Montblanc v Česku zastupován lokálním distributorem, společností Carollinum. Od letošního roku si ale Baretzki a jeho tým přebrali český trh přímo pod sebe. Na začátku roku otevřeli nový luxusní butik v Pařížské ulici. Co má firma v plánu dál, popisuje Baretzki v exkluzivním rozhovoru pro HN.

HN: Co vás přimělo otevřít v Praze v Pařížské ulici vlastní značkový butik a vystřídat tak v této roli vašeho dosavadního lokálního distributora Carollinum?

Naše globální strategie je jasná v tom, že když jdeme do nové země, jdeme tam s lokálním partnerem. Až se po nějaké chvíli situace vyvine, značka se na trhu lépe uchytí, přebíráme celý projekt. Není to nic proti Carollinu. V Praze trh vyspěl, město se stalo jednou z klíčových světových metropolí. Určitě Praha z hlediska našich prodejů patří do top 50 nejlepších míst, kde působíme. Podobně pod naše přímé řízení v současnosti zahrnujeme prodejny v Jižní Koreji nebo v Austrálii.

HN: Jakou roli v tom, že chcete prodeje v Praze řídit přímo, hrají turisté, kteří do české metropole jezdí a jejichž počet neustále roste?

Na rozdíl od konkurenčních značek v luxusní módě a designu jsou našimi primárními zákazníky a cílovou skupinou místní lidé. Je nebezpečné spoléhat se na turismus. To, zda tam či onde turisté jezdí nebo nejezdí, se může rychle měnit. Praha je ale silná mimo jiné kvůli čínským turistům, takže tady turismus hraje roli možná o něco větší než jinde.

HN: Srovnal byste Prahu s dalšími místy, kde působíte?

Nemohu vám dát žádná přesná čísla. Prodeje zde ale v posledních letech rostou rychleji než ve většině evropských zemí.

HN: Daří se aktuálně vaší značce celosvětově?

Finanční rok 2019 účetně uzavřeme ke konci března, auditované výsledky budou až poté. Jsme s naší značkou v takzvaném high­-end segmentu, my interně tomu říkáme artisan nebo high artistry. Celá skupina Richemont, jejíž je Montblanc součástí, udává, že silně roste naše hodinářská divize a v oblasti psacích potřeb jsme lídrem na trhu. Podle posledních zpráv za první pololetí našeho finančního roku do konce září tržby celé skupiny Richemont meziročně vzrostly o pětinu. A Montblancu se dařilo a daří dál dobře. Jedna z posledních edicí per Le Petit Prince Meisterstück byla veleúspěšná.

Zbývá vám ještě 60 % článku

Co se dočtete dál

  • V placené části rozhovoru se také dozvíte, co výrobce Montblanc dělá pro to, aby zaujal i mladší generaci, jaký typ zákazníka luxusní zboží nejčastějí vyhledává a jaké místo by její šéf doporučil k návštěvě.
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se