Evropský parlament bude hlasovat o směrnici o autorském právu na jednotném digitálním trhu, která vyvolává u určité skupiny poskytovatelů internetových služeb, uživatelů internetu, ale také politiků či novinářů bouřlivý odpor, do nějž se pokouší zapojit veřejnost, která o pozadí příliš neví. Odpůrci směrnice proto používají jednoduchá, ale vesměs zavádějící hesla typu "cenzura internetu" nebo "daň z odkazu". Tvrdí přitom, že chrání svobodný internet a brání tomu, aby jeho uživatelé byli ochuzeni o zajímavý a kvalitní obsah.

Jenže to, jaký je internet dnes, má i svoji druhou stránku, kterou není jen dostupný a zajímavý obsah. Internet je dnes i ohromným byznysem s množstvím různých aktérů, kteří mají protichůdné zájmy. Takzvané digitální komunikační platformy, z nichž nejznámější jsou Google a Facebook, získávají ohromné příjmy z reklamy publikované na svých stránkách, kde provozují textové agregační a podobné služby. Obsah těchto služeb ale sami nevytvářejí, jen jej zatím zdarma berou především od vydavatelů, kteří obsah poskytují bezplatně pro širokou veřejnost na svých internetových stránkách.

Důsledkem toho je, že - vzhledem k omezenému celkovému objemu reklamních prostředků na trhu - vysávají digitální platformy ohromný podíl těchto financí, a proto se pak nedostává prostředků vydavatelům, novinářům a všem, kdo tvoří obsah. Tuto obchodní praxi má směrnice zastavit, protože podle ustanovení článku 11 nutí platformy, aby uzavřely individuálně nebo prostřednictvím kolektivních mechanismů s vydavateli dohody o tom, že jim budou finančně přispívat na zachování kvalitní, odpovědné a profesionální žurnalistiky.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Je nová směrnice o autorském právu opravdu cenzurou internetu, nebo se tématu spíše chopily vlivné skupiny?

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru