Evropský parlament bude hlasovat o směrnici o autorském právu na jednotném digitálním trhu, která vyvolává u určité skupiny poskytovatelů internetových služeb, uživatelů internetu, ale také politiků či novinářů bouřlivý odpor, do nějž se pokouší zapojit veřejnost, která o pozadí příliš neví. Odpůrci směrnice proto používají jednoduchá, ale vesměs zavádějící hesla typu "cenzura internetu" nebo "daň z odkazu". Tvrdí přitom, že chrání svobodný internet a brání tomu, aby jeho uživatelé byli ochuzeni o zajímavý a kvalitní obsah.

Jenže to, jaký je internet dnes, má i svoji druhou stránku, kterou není jen dostupný a zajímavý obsah. Internet je dnes i ohromným byznysem s množstvím různých aktérů, kteří mají protichůdné zájmy. Takzvané digitální komunikační platformy, z nichž nejznámější jsou Google a Facebook, získávají ohromné příjmy z reklamy publikované na svých stránkách, kde provozují textové agregační a podobné služby. Obsah těchto služeb ale sami nevytvářejí, jen jej zatím zdarma berou především od vydavatelů, kteří obsah poskytují bezplatně pro širokou veřejnost na svých internetových stránkách.

Důsledkem toho je, že - vzhledem k omezenému celkovému objemu reklamních prostředků na trhu - vysávají digitální platformy ohromný podíl těchto financí, a proto se pak nedostává prostředků vydavatelům, novinářům a všem, kdo tvoří obsah. Tuto obchodní praxi má směrnice zastavit, protože podle ustanovení článku 11 nutí platformy, aby uzavřely individuálně nebo prostřednictvím kolektivních mechanismů s vydavateli dohody o tom, že jim budou finančně přispívat na zachování kvalitní, odpovědné a profesionální žurnalistiky.

Zbývá vám ještě 50 % článku

Co se dočtete dál

  • Je nová směrnice o autorském právu opravdu cenzurou internetu, nebo se tématu spíše chopily vlivné skupiny?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se