Tradiční hodinkářská velmoc Švýcarsko začíná pociťovat ochlazování světového hospodářství. Výrobce náramkových hodinek z alpské země nejvíce zneklidňuje klesající zájem zákazníků v Číně, která navíc svět zaplavuje svou levnou produkcí. Nadto čelí stále více se prosazujícím chytrým hodinkám, hlavně od amerického Applu.

Švýcarské firmy loni vyvezly celkem 23,7 milionu kusů hodinek, což představuje meziroční pokles o 2,3 procenta a nejnižší objem od krizového roku 2009. Způsobil to především nižší prodej hodinek s quartzovým elektronickým strojkem poháněným baterií.

Naproti tomu zatím jdou dobře na odbyt drahé luxusní hodinky. Díky tomu se celková hodnota švýcarského vývozu hodinek loni zvýšila o 6,3 procenta na 21,1 miliardy franků, v přepočtu přibližně 477 miliard korun. "Avšak příznaky stagnace, zhoršující se hospodářské ukazatele ve světě a přetrvávající nejistota nabádají letos k obezřetnosti," uvádí švýcarská hodinářská asociace (FHS). V tomto roce počítá s dalším růstem hodnoty exportu, ale mnohem nižším, než byl ten loňský.

"Pamatuji doby, kdy jsme dosahovali i dvouciferného tempa. Dnes si o tom můžeme nechat jenom zdát," cituje list Neue Zürcher Zeitung Andrého Bernheima, veterána hodinářského průmyslu, který do konce roku 2017 řídil firmu Mondaine Group.

O tom, že "už to není co dříve", svědčí také hodinářský a šperkařský veletrh Baselworld, který dnes začíná ve švýcarské Basileji. Jde o největší akci v tomto byznysu na světě. Lesk tohoto veletrhu ale bledne, neboť vystavovatelů zvolna ubývá. Letos poprvé chybí společnost Swatch Group, švýcarská hodinářská jednička, která loni s tuctem svých proslulých značek byla největším vystavovatelem.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 60 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru