Sbírat se dá ledacos. Někteří se pyšní tisíci pivních tácků nebo angličáků, jiní mohou hledat štěstí ve čtyřlístcích či knoflících. Pro všechny sběratele mají jejich sbírky obrovskou hodnotu − především tu nevyčíslitelnou. Jsou ale i sbírky, které svým majitelům mohou vydělávat. Kromě věnovaného času se však předpokládá také značná finanční investice a znalosti. V českých rukách je třeba jedna z nejslavnějších známek světa, modrý mauritius, kterou její majitel v roce 2016 vydražil za 100 milionů korun.

Modrý mauritius zobrazující sedmnáctiletou královnu Viktorii byl vydán v roce 1847 v nákladu 500 kusů. Mnoho z nich bylo použito na pozvánkách k plesu, které posílal tehdejší mauricijský guvernér. Významnou filatelistickou hodnotu nadělil tomuto kousku počátkem 19. století král Jiří V., který ji už tehdy pořídil za astronomickou částku. Český kupec zaplatil v roce 2016 téměř dvojnásobek toho, co ten předchozí na aukci Spink London v roce 2011, což ukazuje na investiční výkon prestižních a vzácných známek.

"Prestižní staré známky, většinou zahraniční provenience, s původem ze slavných sbírek, s příběhem a tržní tradicí skutečně rostou poměrně stabilně přibližně posledních 150 let. Mají trvalou schopnost přitahovat poptávku, která je silnější než nabídka. Stejně jako u dobrých obrazů to znamená i investiční výkon. U nejlepších typů známek se za posledních deset let dosáhlo nárůstu tržní ceny 300 a více procent," říká David Kopřiva, znalec Svazu českých filatelistů a člen Prestige Philately Club Prague.

Přestože cena kvalitního známkového portfolia podle aktuálních trendů dosahuje řádově milionů korun, investují masově i drobní sběratelé, kteří podle Davida Kopřivy vytvářejí silnou poptávku i po levnějších známkách. Sbírání známek je nadnárodní kulturní fenomén. "Jde o jakousi společnou řeč mezi generacemi, kontinenty a kulturami. Světový trh tvoří zhruba 70 milionů lidí, kteří do známek vkládají větší či menší kapitál," dodává Kopřiva.

Záliba pro zkušenější

Do "velké" filatelie se dnes pouští lidé většinou po čtyřicítce, zabezpečení, úspěšní a se širokým rozhledem. Podobně je tomu také u mincí. Zatímco dříve to byl dětský koníček, který přerostl v celoživotní zálibu, nyní se sběratelem člověk stává až ve středním věku. Podle Františka Křesťana z Aurea Numismatika se numismatice v posledních letech daří, a to nejen v Česku. "Jezdím na aukce po celém světě a nakupuji pro naše zákazníky. Je potěšující, že po letech komunismu, kdy se mince z naší země jen vyvážely, dochází nyní výrazně více k jejich dovozu než k vývozu," říká.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.