Začátkem minulého roku byla stránka Scuk.cz portálem, kde fanoušci gastronomie sdíleli zkušenosti z nejrůznějších restaurací, hospod či bister. Na konci loňského března se ale web změnil na on-line farmářské tržiště, kde mohou lidé nakupovat potraviny přímo od zemědělců.

Doménu koupil zakladatel nového konceptu Kamil Demuth spolu se svým obchodním partnerem Jakubem Kulhanem od foodblogera Martina Kuciela, známého jako pan Cuketka. Stránku tehdy navštěvovaly měsíčně tisíce lidí, kteří měli rádi kvalitní potraviny. Toho chtěli podnikatelé využít.

Narazili ale na paradoxní nevýhodu. Scuk byl známý především v hlavním městě. "V Praze náš koncept reálně moc nefunguje. Je tu spousta možností, jak farmářské potraviny koupit. Takže se nám uživatelskou základnu nepodařilo úplně vytěžit," říká v rozhovoru pro HN Kamil Demuth, šéf Scuk.cz.

80 procent

z prodejní ceny zboží prodaného přes Scuk náleží farmářům. 12,5 procenta dostane on-line portál a 7,5 procenta připadá organizátorům nákupní skupiny.

77 skupin

v současnosti aktivně nakupuje přes Scuk. Většině z nich dováží zboží e-shop z centrálního skladu v Praze. Některé, hlavně ty moravské, však zaváží farmáři napřímo.

Důraz na komunitu

Nákupu domény přesto nelituje. "Líbí se nám ten název. Je krátký, jedinečný a znamená setkání," vysvětluje Demuth. Základem projektu je právě důraz na komunitu. Nakupuje se hromadně. Každý nákup spravuje jeden organizátor, který kolem sebe vybuduje skupinu. Lidé si objednávají on-line od farmářů napříč republikou, on zboží převezme a pak jim ho rozdá.

Scuk se zaměřuje hlavně na menší města. Silné jsou skupiny v Nymburku, Roudnici nad Labem či v Českém Krumlově. Nejčastěji jsou organizátorkami ženy na mateřské, kavárny a obchody se zdravou výživou. Za každý prodej dostanou odměnu 7,5 procenta z ceny. Portál si nechá 12,5 procenta na provoz a 80 procent zůstane farmářům.

Že jsou farmářské potraviny trendem, potvrzují i největší české ryze internetové supermarkety Košík.cz a Rohlik.cz. "Zájem stále roste a už se nejedná takřka výhradně o vysokopříjmové domácnosti, jako to bylo v minulosti," říká šéf Košík.cz Tomáš Jeřábek.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 60 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru