Začátkem minulého roku byla stránka Scuk.cz portálem, kde fanoušci gastronomie sdíleli zkušenosti z nejrůznějších restaurací, hospod či bister. Na konci loňského března se ale web změnil na on-line farmářské tržiště, kde mohou lidé nakupovat potraviny přímo od zemědělců.

Doménu koupil zakladatel nového konceptu Kamil Demuth spolu se svým obchodním partnerem Jakubem Kulhanem od foodblogera Martina Kuciela, známého jako pan Cuketka. Stránku tehdy navštěvovaly měsíčně tisíce lidí, kteří měli rádi kvalitní potraviny. Toho chtěli podnikatelé využít.

Narazili ale na paradoxní nevýhodu. Scuk byl známý především v hlavním městě. "V Praze náš koncept reálně moc nefunguje. Je tu spousta možností, jak farmářské potraviny koupit. Takže se nám uživatelskou základnu nepodařilo úplně vytěžit," říká v rozhovoru pro HN Kamil Demuth, šéf Scuk.cz.

80 procent

z prodejní ceny zboží prodaného přes Scuk náleží farmářům. 12,5 procenta dostane on-line portál a 7,5 procenta připadá organizátorům nákupní skupiny.

77 skupin

v současnosti aktivně nakupuje přes Scuk. Většině z nich dováží zboží e-shop z centrálního skladu v Praze. Některé, hlavně ty moravské, však zaváží farmáři napřímo.

Důraz na komunitu

Nákupu domény přesto nelituje. "Líbí se nám ten název. Je krátký, jedinečný a znamená setkání," vysvětluje Demuth. Základem projektu je právě důraz na komunitu. Nakupuje se hromadně. Každý nákup spravuje jeden organizátor, který kolem sebe vybuduje skupinu. Lidé si objednávají on-line od farmářů napříč republikou, on zboží převezme a pak jim ho rozdá.

Scuk se zaměřuje hlavně na menší města. Silné jsou skupiny v Nymburku, Roudnici nad Labem či v Českém Krumlově. Nejčastěji jsou organizátorkami ženy na mateřské, kavárny a obchody se zdravou výživou. Za každý prodej dostanou odměnu 7,5 procenta z ceny. Portál si nechá 12,5 procenta na provoz a 80 procent zůstane farmářům.

Že jsou farmářské potraviny trendem, potvrzují i největší české ryze internetové supermarkety Košík.cz a Rohlik.cz. "Zájem stále roste a už se nejedná takřka výhradně o vysokopříjmové domácnosti, jako to bylo v minulosti," říká šéf Košík.cz Tomáš Jeřábek.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru