Letecká společnost Boeing a její akcionáři se nyní potýkají se ztrátami, které způsobily havárie dvou letounů z řady 737 MAX. Tržní hodnota firmy se během pouhých čtyř dnů propadla o více než 500 miliard korun.

Pro Boeing jsou obavy ohledně bezpečnosti tohoto modelu určeného pro lety na střední vzdálenosti kritické. Jedná se o nejdůležitější a nejprodávanější stroj v nabídce firmy. Ta u něj do budoucna počítala se zakázkami v hodnotě mnoha miliard dolarů. Pro Boeing je model 737 MAX podobně důležitý jako iPhone pro Apple či Octavia pro Škodu Auto.

Konečné finanční ztráty po nedělní havárii Boeingu 737 MAX 8 provozovaného leteckou společnosti Ethiopian Airlines, při níž zemřelo všech 157 lidí na palubě, bude záležet na tom, jak rychle a svědomitě vedení Boeingu přistoupí k nápravě reputace firmy. Nejde přitom o nic nemožného. V minulosti se podařilo podobnou krizi překonat mnoha jiným společnostem, které čelily následkům velkých havárií či jiných skandálů.

Následuje výběr pěti takových případů s popisem toho, jak na ně s odstupem času reagovali investoři. Pro pořádek je třeba zmínit, že i když tržní hodnota Boeingu klesla od pondělí o téměř 12 procent, v porovnání s úrovněmi před rokem jsou akcie firmy stále o zhruba 15 procent výše.

Volkswagen – Dieselgate

V roce 2008 si šéfové největší evropské automobilky Volkswagen, pod kterou spadá také tuzemská Škoda Auto, řekli, že sesadí japonskou Toyotu z trůnu největšího výrobce aut na světě. Jednou z cest, jak toho skupina VW chtěla dosáhnout, měl být významný růst prodejů na americkém trhu. Pomoci jí k tomu měly vozy s novými dieselovými motory, které mají nízkou spotřebu a na rozdíl od starých typů těchto spalovacích motorů měly být ekologicky nezávadné. Alespoň to tvrdila série televizních reklam, kterými se VW snažila oslovit americké zákazníky zvyklé na vozy s benzinovými motory. Ve skutečnosti však firma podváděla při měření emisí.

Aféra ohledně manipulací se softwarem v dieselových motorech vozů Volkswagen, Audi a dalších propukla v září 2015. Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) vydala prohlášení, podle kterého tyto vozy nesplňovaly emisní limity. Podvodný software byl nainstalován do více než jedenácti milionů vozů. Pochybnosti o dieselových motorech VW se objevily již dříve v roce 2015. V dubnu toho roku přitom přesáhla hodnota akcií firmy 250 eur za kus, což byla nejvyšší hodnota v historii. Z následného propadu o téměř dvě třetiny se dokázala firma částečně oklepat. V lednu 2018 už její akcie stály dvakrát více, než tomu bylo na dně poklesu po Dieselgate. Současná tržní hodnota firmy je ale stále o téměř 40 procent nižší, než byla na vrcholu v dubnu 2015.

Boeing 737 MAX před havárií v Etiopii začal ”poskakovat” nahoru a dolů o desítky metrů, uvedl zdroj blízký vyšetřování. Na zem zřejmě dopadl střemhlav

Se soudními problémy se ale dál potýkají jak německá automobilka, tak její bývalý generální ředitel Martin Winterkorn. V pátek podala proti nim žalobu americká komise pro dohled nad kapitálovými trhy, známá pod zkratkou SEC. Kvůli dieselgate je viní z podvodu velkého rozsahu a neoprávněného obohacování. Winterkorn, který všechna obvinění odmítá, už nyní čelí v USA obvinění v samostatném trestním sporu. Automobilka považuje novou žalobu za neopodstatněnou.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru