Stěhování do nových kanceláří, jejich celkový koncept a vhodné vybavení, se v řadě případů staly příležitostí k zamyšlení se nad směřováním firmy, potřebami zaměstnanců a vytvořením pracovního prostředí, které bude v souladu s aktuálními technologickými novinkami i proměnami životního stylu.

Velkou roli v posunu ve vnímání kanceláře sehrály IT firmy, které jsou technologickým motorem digitální transformace společnosti a "práci odkudkoliv" přirozeně využívají a také hojně propagují. IT je zároveň oblast, která se potýká s kritickým nedostatkem zaměstnanců a nové talenty láká nejenom na inovativní projekty, na nichž se budou podílet, ale také na inspirativní komunitu a atraktivní prostředí. Centrály technologických gigantů jako Google, Facebook či Amazon, které jsou plné hravého designu, slunečního světla, zeleně a zdravého jídla, se staly mocnou inspirací pro firmy z řady dalších oborů.

O tom, že se stále více firem zabývá pracovním prostředím, které svým zaměstnancům nabízí a jímž se na pracovním trhu prezentují, svědčí také pátý ročník soutěže CBRE Zasedačka roku, do něhož svoji zasedací místnost přihlásilo 101 společností z celé České republiky. Světoznámá architektka Eva Jiřičná, předsedkyně poroty soutěže, si v souvislosti s tím tak trochu posteskla: "Letos bylo rozhodování těžší než v předcházejících letech. Jednak proto, že se nám sešlo nejvíc projektů. A pak, podoba firemních prostor začíná mít sice vysoký standard, ale na druhé straně jsou si kanceláře hodně podobné. Hledali jsme opravdu ty nejlepší, v nichž jsou uplatněny evidentně nová designová i funkční řešení."

Co si doba žádá?

Hlavní požadavky nájemců na pojetí a vybavení nových kanceláří shrnuje Vladimír Klouda, výkonný ředitel společnosti Passerinvest Group: "Jedním z určujících témat při "ladění" vnitřních prostor nových kanceláří nebo při jejich rekonstrukci je důraz na kvalitu pracovního prostředí. Vždyť většina z nás v práci tráví skoro třetinu života, a to není málo. Zaměstnavatelé podporují jak komunikaci a spolupráci zaměstnanců napříč firmou, tak zároveň chtějí pečovat o psychickou a fyzickou pohodu svých zaměstnanců. Samozřejmostí jsou ergonomická pracovní místa, využívání nejmodernějších komunikačních technologií či dostatek světla a zeleně. Prostory jsou obvykle velmi vzdušné a umožňují maximální otevřenost při potřebě týmové spolupráce. Zároveň ale musí nabízet i relativní soukromí v případě nutnosti samostatné práce, telefonování či potřeby diskrétního jednání ve dvou. Dalším důležitým prvkem při vzniku nových prostor je firemní identita, "firemní brand". Obor podnikání ovlivňuje i výslednou podobu interiéru. Vnitřní vybavení tak může značit například serióznost, stabilitu, inovaci, otevřenost, svobodomyslnost či úctu k tradicím a podobně. Firmy dnes navíc kladou velký důraz na společenské prostory. Živým centrem firmy tak bývá například kuchyňka s velkým jídelním stolem a zajímavě řešené a nápadité odpočinkové zóny, což jsme nově vybudovali i v prostorách naší společnosti."

Zbývá vám ještě 60 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se