Kalkulace je informace o prodávaném produktu, která by měla odpovědět na dvě otázky. Kolik prodávaný produkt podnik stojí a kolik produkt při prodeji zákazníkovi vydělává. Obě odpovědi jsou důležité. Prodávat cokoliv bez informace, jaké jsou vynaložené náklady na nákup či vytvoření prodávaného zboží, by bylo stejně chybné jako si nezjistit, za jakou cenu je produkt prodejný. A to bez ohledu na náklady, které jsou s jeho vytvořením či nákupem spojené.

Nejprve je třeba rozhodnout, které náklady se budou v kalkulaci zjišťovat. Zda půjde pouze o takzvaně variabilní náklady, tedy ty, které se mění s množstvím produktů, nebo i ty fixní.

Tak, jak bude rozhodnuta otázka, jaké náklady jsou v kalkulaci produktu přiřazeny, taková bude i odpověď při měření přínosu produktu.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Co se stane pokud se do kalkulace zahrnou i fixní náklady či pouze ty variabilní?
  • Jaká jsou úskalí takzvaných plných nákladů?

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru