Kalkulace je informace o prodávaném produktu, která by měla odpovědět na dvě otázky. Kolik prodávaný produkt podnik stojí a kolik produkt při prodeji zákazníkovi vydělává. Obě odpovědi jsou důležité. Prodávat cokoliv bez informace, jaké jsou vynaložené náklady na nákup či vytvoření prodávaného zboží, by bylo stejně chybné jako si nezjistit, za jakou cenu je produkt prodejný. A to bez ohledu na náklady, které jsou s jeho vytvořením či nákupem spojené.

Nejprve je třeba rozhodnout, které náklady se budou v kalkulaci zjišťovat. Zda půjde pouze o takzvaně variabilní náklady, tedy ty, které se mění s množstvím produktů, nebo i ty fixní.

Tak, jak bude rozhodnuta otázka, jaké náklady jsou v kalkulaci produktu přiřazeny, taková bude i odpověď při měření přínosu produktu.

Pokud se do kalkulace nákladů produktu zahrnou pouze ty variabilní, zjistí se porovnáním s jeho prodejní cenou marže. Přesněji vyjádřeno, příspěvek produktu na úhradu fixních nákladů a na tvorbu zisku (contribution margin). Taková kalkulace je vhodná v případě širší nabídky sortimentu. Přínos z prodeje je dán celkovou marží z konkrétního množství produktů v hodnoceném období (měsíc, rok).

Pokud se do kalkulace zahrnou i fixní náklady, zjistí se jejím porovnáním s prodejní cenou zisk. To v sobě ale skrývá úskalí. Fixní náklady je možno zjistit vždy jen v konkrétním případě s konkrétním využitím kapacity. Ziskovost produktů se proto mění. Nejen při změně množství konkrétního produktu, ale i změně množství všech ostatních produktů vytvářených společnými fixními náklady.

K úskalí kalkulace takzvaných plných nákladů se přidává i další, a to způsob přiřazení společných nákladů konkrétním produktům.

Co by mělo být přiřazeno do společných (nepřímých) nákladů? Do jaké míry se daří propočtem nepřímých nákladů vyjádřit náročnost nákladů?

Jen taková kalkulace, která umí rozpoznat příčinné souvislosti vynaložených nákladů v podniku, umožní měřit přínos z prodeje. A také vnitřně propojit rozhodování o konkrétních produktech (prodávaném množství a struktuře) s řízením zisku. Umožní tedy předvídat vývoj zisku a analyzovat příčiny jeho skutečné výše. V takovém případě není kalkulace jen spočtené číslo, je to systém vazeb.

Související
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru