Německý Volkswagen, největší světová automobilka, loni znovu posunul svoji rekordní laťku nahoru. Ale ne tak razantně jako v předchozích letech. Jeho tržby meziročně stouply o 2,7 procenta skoro na 254 miliard eur, provozní zisk jen o 0,4 procenta na 17,1 miliardy eur.

Na výsledcích koncernu, které jeho vedení na úterní výroční konferenci ve Wolfsburgu zhodnotilo jako solidní, se v uplynulém roce negativně projevily především slábnoucí prodej na klíčových trzích a komplikace se zaváděním nového systému měření emisí. Ze zisků ukrojily také značné náklady na vývoj nových modelů a jejich uvádění na trh. Koncernu nepřál ani vývoj na měnových trzích.

Všem dceřiným firmám koncernu s výjimkou španělského Seatu v roce 2018 klesla výnosnost − poměr provozního zisku k celkovým tržbám. Týká se to i české Škody Auto. Ta zvýšila meziročně tržby o 4,4 procenta na 17,3 miliardy eur, což v přepočtu podle průměrného ročního kurzu představuje skoro 444 miliard korun. Vyšší náklady včetně personálních ale způsobily meziroční pokles provozního zisku o 14,6 procenta na 1,4 miliardy eur.

Volkswagen tak předpokládá, že bude muset u své hlavní značky zrušit pět až sedm tisíc pracovních míst. Nepůjde však o propouštění, pouze se neobsadí místa zaměstnanců, kteří odejdou do důchodu. Cílem je dosáhnout do roku 2023 prostřednictvím různých opatření trvalého posílení zisku značky o 5,9 miliardy eur (151,5 miliardy korun) ročně.

Budoucnost na elektřinu

Generální ředitel a šéf představenstva Volkswagenu Herbert Diess označil loňský rok za úspěšný. "Odvedli jsme dobrou práci. Nyní jde o to, abychom přidali na tempu v transformaci koncernu," zdůraznil.

Investoři uvítali zprávu, že představenstvo a dozorčí rada na valné hromadě koncernu, svolané na 14. května, akcionářům navrhnou zvýšit dividendu vyplácenou na jednu kmenovou akcii na 4,80 eura z předchozích 3,90 eura.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru