Německý Volkswagen, největší světová automobilka, loni znovu posunul svoji rekordní laťku nahoru. Ale ne tak razantně jako v předchozích letech. Jeho tržby meziročně stouply o 2,7 procenta skoro na 254 miliard eur, provozní zisk jen o 0,4 procenta na 17,1 miliardy eur.

Na výsledcích koncernu, které jeho vedení na úterní výroční konferenci ve Wolfsburgu zhodnotilo jako solidní, se v uplynulém roce negativně projevily především slábnoucí prodej na klíčových trzích a komplikace se zaváděním nového systému měření emisí. Ze zisků ukrojily také značné náklady na vývoj nových modelů a jejich uvádění na trh. Koncernu nepřál ani vývoj na měnových trzích.

Všem dceřiným firmám koncernu s výjimkou španělského Seatu v roce 2018 klesla výnosnost − poměr provozního zisku k celkovým tržbám. Týká se to i české Škody Auto. Ta zvýšila meziročně tržby o 4,4 procenta na 17,3 miliardy eur, což v přepočtu podle průměrného ročního kurzu představuje skoro 444 miliard korun. Vyšší náklady včetně personálních ale způsobily meziroční pokles provozního zisku o 14,6 procenta na 1,4 miliardy eur.

Volkswagen tak předpokládá, že bude muset u své hlavní značky zrušit pět až sedm tisíc pracovních míst. Nepůjde však o propouštění, pouze se neobsadí místa zaměstnanců, kteří odejdou do důchodu. Cílem je dosáhnout do roku 2023 prostřednictvím různých opatření trvalého posílení zisku značky o 5,9 miliardy eur (151,5 miliardy korun) ročně.

Budoucnost na elektřinu

Generální ředitel a šéf představenstva Volkswagenu Herbert Diess označil loňský rok za úspěšný. "Odvedli jsme dobrou práci. Nyní jde o to, abychom přidali na tempu v transformaci koncernu," zdůraznil.

Investoři uvítali zprávu, že představenstvo a dozorčí rada na valné hromadě koncernu, svolané na 14. května, akcionářům navrhnou zvýšit dividendu vyplácenou na jednu kmenovou akcii na 4,80 eura z předchozích 3,90 eura.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.