Když Mark Zuckerberg hovoří o soukromí, má na mysli něco jiného, než by se na první pohled mohlo zdát. Sociální síť Facebook, kterou založil a řídí, vyhoví rostoucí nechuti ve společnosti ke sdílení úplně všeho. Cena, kterou za to 2,7 miliardy jejích uživatelů zaplatí, ale zůstane stejná. Facebook bude dál sbírat cenná data a informace, jež prodává zákazníkům.

Jde o hodně. Programátor a podnikatel patří podle žebříčku magazínu Forbes ve svých necelých pětatřiceti letech mezi deset nejbohatších lidí na světě. Zhruba za 1,4 bilionu korun, což je dnešní hodnota jeho majetku, stojí za to Facebook změnit.

Je ale třeba jednat rozvážně. Lidé budou přirozeně pochybovat, že to Facebook dokáže, ale Zuckerberg ví, že pro budoucí nové příjmy je důvěra klíčová. "Chápu, když nám lidé nevěří, že Facebook dokáže, nebo dokonce bude chtít vytvořit platformu zaměřenou na soukromí. Upřímně, nikdo o nás nemá příliš valné mínění jako o firmě, která vytváří takto zaměřené služby, protože historicky nám šlo o nástroje pro otevřené sdílení," popsal Zuckerberg svou vizi o sociálních sítích kladoucí důraz na privátní komunikaci. Zveřejnil ji na Facebooku první březnovou středu. "Opakovaně jsme ale dokázali, že umíme nabídnout služby, které lidé opravdu chtějí."

Jako příklady uvedl aplikace pro zasílání textových zpráv Facebook Messenger a WhatsApp, jež Zuckerbergova firma také vlastní, a službu Stories. V jejím případě jde o digitální pohlednice, které jsou 24 hodin po odeslání smazány, když je autor ani příjemce nearchivují.

Snaha potírat nepřející zvědavost, voyeurismus, exhibicionismus a šmírování v jakékoli podobě si zaslouží pochvalu. Přesně to lze na sociální síti Facebook, kterou využívá více než třetina celého lidstva, nyní provozovat. Kromě sdílení láskyplných informací mezi přáteli lze sítě zneužít v politickém boji i rozdmýchávání etnické nenávisti. Příkladem je činnost ruských on-line trollů během posledních prezidentských voleb ve Spojených státech či nenávistná sdělení, takzvané hejty, jež vedla k násilnostem mezi obyvateli Srí Lanky a Barmy. V těchto a dalších případech Zuckerberg podcenil dopad toho, co může způsobit digitální podoba veřejného náměstí, ke kterému sám Facebook v minulosti přirovnal.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.