Evropská agentura pro bezpečnost letectví zakázala veškeré lety se stroji Boeing 737 MAX 8 a MAX 9 na území Evropské unie. Zákaz platí i pro aerolinky z ostatních států. Nařízení je platné od úterních 20:00 hodin středoevropského času. Zákaz se týká i flotily sedmi strojů MAX českého dopravce Smartwings, který uvedl, že své stroje uzemnil okamžitě po rozhodnutí agentury.

Agentura se tak podle svého vyjádření snaží zajistit bezpečnost cestujících do té doby, než budou vyšetřeny příčiny nedělní nehody Ethiopian Airlines. Kolika letů se opatření v příštích dnech dotkne, zatím není jasné.

Zákaz se dotkne i řady českých cestujících. Podle experta společnosti Deloitte Jakuba Habarty tvoří ale zmíněné typy Boeingů jen malou část flotil aerolinií. Český dopravce Smartwings jich má sedm, ale disponuje dalšími 40 jinými typy strojů. Aerolinky by tak měly být dle Habarty schopné Boeing 737 MAX nahradit.

Úterní zpráva z Evropy je další ranou pro firmu Boeing a její stroje. Modely 737 MAX totiž dočasně vyřazuje z provozu stále více leteckých společností z Asie a Jižní Ameriky. Po druhé nehodě Boeingu 737 Max 8 během posledních pěti měsíců zůstalo na zemi už v pondělí asi 40 procent těchto strojů, kterých zatím podle oborového webu Flightglobal létá 371. Nyní se přidávají další.

Největší množství letadel, téměř stovka, stojí v Číně, která je pro Boeing i jejím největším trhem. Významným provozovatelem jsou i aerolinky Flydubai ze Spojených arabských emirátů. Přepravci z Blízkého východu zatím provoz Boeingu 737 Max 8 neukončili.

Podobně jako Americký letecký úřad (FAA), který v pondělí označil stroje za "vhodné pro letecký provoz". Zároveň vyzval Boeing, aby během dubna co nejrychleji dokončil změny kontrolního systému. K ráznějšímu postoji ale vyzvaly FAA někteří američtí zákonodárci. Ke dvěma demokratům se přidal i republikánský senátor Mitt Romney. Zástupci FAA ale uvedli, že zatím žádná další doporučení nechystají.

ZÁHADA NOVÉHO BOEINGU 737

Po dvou tragických nehodách padá podezření na čidlo i dotčené aerolinky. Letoun létá i z Prahy

Boeing 737 MAX 8

Čtěte zde

Největší flotilu "Maxů" mají americké Southwest Airlines, které jsou největšími nízkonákladovými aerolinkami na světě (zakázka na 280 kusů). Dalších 150 strojů si objednala leasingová společnost GE Capital Aviation Services, mezi aerolinkami mají významné zakázky i Flydubai (131 strojů) či American Airlines (100 strojů).

Do odvolání nemohou Boeingy nové generace přistávat ani vzlétat v Austrálii, kde to nařídil místní úřad pro civilní letectví CASA. Důležité je rovněž včerejší rozhodnutí singapurských úřadů, které je obdobné nynějšímu rozhodnutí úřadů v Británii. Postihne tak přímo nejen značku SilkAir, která provozuje šest Boeingů 737 Max 8, ale hlavně provoz pro tyto stroje na letišti v Singapuru, jež je klíčovým hubem pro celou jihovýchodní Asii.

Obavy kolem Boeingu se šíří po nedělní havárii letounu společnosti Ethiopian Airlines, který spadl na cestě z etiopské metropole Addis Abeby do keňského hlavního města Nairobi. Zahynulo všech 157 lidí na palubě. Podle svědků se za letadlem před pádem táhla kouřová stopa a vydávalo zvláštní zvuky.

Loni v říjnu se tentýž model Boeingu zřítil krátce po startu v Jakartě, kde zemřelo všech 189 lidí na palubě. Pátrací týmy v Etiopii objevily v pondělí obě černé skříňky, které budou prozkoumány. Experti upozorňují, že než budou známy přesné příčiny havárií, nelze je dávat do souvislosti.

Společnost Boeing ale v pondělním prohlášení uvedla, že již několik měsíců vyvíjí "vylepšení softwaru letové kontroly", díky němuž by měl být "bezpečný letoun ještě bezpečnější".

Pro Boeing představuje nynější situace velký problém. Akcie amerického leteckého výrobce ztratily od pondělí na hodnotě před 20 miliard dolarů. Boeing na typ Max 8 výrazně sází a v budoucnu očekává, že by toto letadlo, které má oproti konkurenci nižší spotřebu paliva, mohlo představovat až dvě třetiny budoucích prodejů. Boeing měl k lednu více než pět tisíc objednávek na stroje Boeing 737 Max 8. Na loňské letecké přehlídce ve Farnborough podepsala americká firma kontrakty na celkem 673 letadel v ceníkových cenách 98 miliard dolarů. Významný podíl tvořila právě letadla typu 737 Max 8.

Montážní linky továren Boeingu každý měsíc opouští v průměru 57 těchto strojů. Očekávání Boeingu pro letošní rok byla, že firma jejich prodejem utrží kolem 30 miliard dolarů ročně. Boeing 737 Max je čtvrtou verzí nejúspěšnějšího civilního letadla verze 737. K jeho prvnímu letu došlo v lednu 2016. Největším konkurentem u tohoto typu civilních letadel je Airbus A320neo.

Boeing dodal za první dva měsíce letošního roku odběratelům 95 letadel, o dvě více než ve stejném období loni. Téměř polovinou se na tom podílel nejprodávanější model 737 MAX, uvedla společnost. Konkurenční Airbus za stejnou dobu zákazníkům dodal 88 letadel proti 65 strojům před rokem.

Přehled největších provozovatelů Boeingu 737 Max 8
Aerolinie Stav Počet strojů
Southwest Airlines V provozu 34
Air Canada V provozu 24
American Airlines V provozu 24
China Southern Airlines Uzemněné 22
Norwegian Air Uzemněné 18
Air China Uzemněné 15
TUI Fly Uzemněné 15
SpiceJet V provozu 13
WestJet V provozu 13
Hainan Airlines Uzemněné 11
Shanghai Airlines Uzemněné 11
FlyDubai V provozu 11
Turkish Airlines V provozu 11
Lion Air Uzemněné 10
Xiamen Airlines Uzemněné 10
GOL Airlines Uzemněné 7
Shandong Airlines Uzemněné 7
Smartwings Uzemněné 7
Aeromexico Uzemněné 6
Shenzhen Airlines Uzemněné 6
SilkAir Uzemněné 6
Aerolineas Argentinas Uzemněné 5
Jet Airways Uzemněné 5
Oman Air Uzemněné 5
Zdroj: The New York Times