Nejprodávanějším dopravním letounem amerického Boeingu dosud byl nový stroj 737 Max 8, tišší a hospodárnější než jeho předchůdci. Výrobce na něj velice spoléhá, ale to, že se v neděli krátce po startu z Addis Abeby zřítil Max v barvách Ethiopian Airlines, pro něj může znamenat pohromu − ztrátu důvěry a propad prodeje se všemi negativními důsledky.

Tím spíše, že jde už o druhou katastrofu 737 Max během uplynulých necelých pěti měsíců. Koncem října spadl do Jávského moře stroj patřící indonéské nízkonákladové společnosti Lion Air. Rovněž několik minut po startu z jakartského letiště.

Boeing může mít velký problém

Montážní linky Boeingu každý měsíc opouští v průměru sedmapadesát letounů Max 8. Centrála společnosti, sídlící v Chicagu, předpokládá, že firma jeho prodejem utrží kolem 30 miliard dolarů ročně. V posledním finančním roce koncern vykázal příjmy 101,2 miliardy dolarů (včetně zbrojních dodávek).

30 mld. USD

je očekávaná suma, kterou Boeingu vynese na tržbách ročně prodej stroje 737 Max 8 za předpokladu, že jich bude vyrábět 57 měsíčně.

39 strojů

737 Max chce mít do čtyř let ve své flotile tuzemský dopravce Smartwings. Nyní létá se sedmi stroji tohoto typu.

Letoun Max 8 podle expertních odhadů vytváří asi třetinu, možná dvě pětiny provozního zisku ­Boeingu a podle jeho plánu má představovat až dvě třetiny budoucího prodeje. "Pro společnost je naprosto klíčový. Děje­-li se s ním něco špatného, pak to bude vážný problém," říká George Ferguson, analytik společnosti Bloomberg Intelligence.

Dvě tragické události na dopravním nebi, které stály život 346 lidí, mohou významně ovlivnit obchodní soupeření Boeingu s jeho hlavním rivalem − Airbus Group. Ta se v kategorii letadel určených na kratší a středně dlouhé vzdálenosti prosadila především stroji řady A320.

Společnost Airbus Group na ně podle agentury Bloomberg dosud získala asi 6500 objednávek, zatímco Boeing na Max 8 kolem 4700 objednávek.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 60 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru