Na burzu se po více než třech desítkách let vracejí akcie americké společnosti Levi Strauss & Co., legendárního výrobce džínového oblečení. V rámci primárního úpisu (IPO) chce firma prodat cenné papíry v hodnotě až 587 milionů dolarů (13,4 miliardy korun). Firma, která vznikla před více než 165 lety, svůj záměr poprvé nastínila zhruba před měsícem.

Společnost má v úmyslu nabídnout k prodeji celkem 36,7 milionu akcií za cenu 14 až 16 dolarů za kus, což by ji ohodnotilo až na 6,17 mi­liardy dolarů. Na New York Stock Exchange se hodlá zapsat pod názvem LEVI. Obchodování bude zahájeno 21. března.

Většinu akcií, 27,2 milionu kusů, však budou na burze prodávat stávající akcionáři, takže pouze výnos z prodeje zbývajících 9,5 milionu kusů půjde přímo do firemní kasy. V žádosti o primární nabídku akcií na newyorské burze společnost uvedla, že získané peníze může využít k akvizicím.

5,6 mld. USD

činily tržby společnosti Levi Strauss za finanční rok 2018. Šlo o meziroční nárůst o 14 procent.

Společnost Levi Strauss, která vedle oděvů prodává také obuv, pásky nebo peněženky, loni vykázala tržby 5,6 miliardy dolarů. Meziroční nárůst činil 14 procent. Zisk po zdanění byl 283 milionů, jen nepatrně vyšší než předloni. V prospektu firma avizovala záměr vyplácet dividendy.

Levi Strauss je další z řady známých firem, které plánují letos vstoupit na burzu. Dalšími jsou například alternativní taxislužby Uber a Lyft, sociální síť Pinterest nebo poskytovatel sdíleného ubytování Airbnb.

Akcie Levi Strauss už v minulosti na veřejném trhu byly. Firma na burzu vstoupila v roce 1971 a z prodeje tehdy získala téměř 50 milionů dolarů, což z ní v té době učinilo jednu z největších primárních nabídek. Rodina Haasů, jejíž předek společnosti zakládal, si však nechala ve firmě významný podíl. Zisk firmy ale začal později klesat a spolu s tím i cena akcií. Potomci zakladatele se proto rozhodli v roce 1985 učinit firmu opět soukromou.

Společnost Levi Strauss působí na trhu 145 let a připisuje se jí výroba prvních džínsů. Firma vlastní značky Levi's, Dockers a Denizen. Provozuje asi tři tisíce prodejen, její zboží se však prodává ve více než 50 tisících obchodech zhruba ve 110 zemích.

Kořeny firmy sahají již do roku 1853, kdy bavorský imigrant Levi Strauss v době zlaté horečky otevřel v Kalifornii velkoobchod s textilním zbožím. O dvě desetiletí později se spojil s jedním ze svých pravidelných zákazníků a nechali si patentovat vynález − pracovní kalhoty, jejichž kapsy zpevnili kovovými nýty.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru