Boeingy řady 737 jsou všudypřítomné. Je to nejúspěšnější stroj tryskové éry, vždyť z továren Boeingu jich už vyjelo přes 10 tisíc. To v historii civilního letectví nemá obdoby. Skvěle se prodává i aktuální, v pořadí už čtvrtá generace tohoto stroje, označovaná jako Boeing 737 MAX. Americký výrobce za necelé dva roky od prvního komerčního letu "Maxu" zákazníkům dodal na 450 strojů a počet objednávek se vyšplhal k pěti tisícům. O nového a oproti předchozí generaci o 14 procent úspornějšího "tažného koně" pro krátké a střední tratě je zájem prakticky všude na světě, včetně Česka. Jediným vážným konkurentem je A320neo od Airbusu, proto v jeho mateřských zemích, Německu a Francii, žádný 737 MAX nenajdeme. Nová A320 (a její bratříčci) přišla na trh o něco dříve, a získala tak v objednávkách náskok, ten ale už Boeing stáhl.

Jakákoli pochybnost o bezpečnosti tak důležitého a slibného stroje proto dokáže otřást celým průmyslem. Nedělní katastrofa etiopského letounu 737 MAX 8, při které zahynulo všech 149 cestujících a osm členů posádky, je pro Boeing o to těžší ranou, že jde o druhou havárii tohoto typu za poslední půlrok. Burza v první reakci přímo zpanikařila. Ještě před otevřením hlavního amerického trhu akcie Boeingu ztratila 12 procent, a i když se následně ztráty zmínily, stejně to znamená, že hodnota Boeingu klesla zhruba o 20 miliard dolarů. Biti byli také držitelé dluhopisů Boeingu a propadly i akcie několika aerolinek, které na 737 MAX hodně vsadily.

Zbývá vám ještě 70 % článku

Co se dočtete dál

  • Co mohou znamenat problémy s letadly pro trh?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se