Výrobci aut budou muset snížit průměrné emise u svých vozidel v průměru více, než je možné tradiční produkcí s naftovým či benzinovým pohonem technicky zvládnout. Jinak jim hrozí miliardové pokuty. V poměrně širokém rozsahu proto musí postupně zavádět vozidla bezemisní, což jsou především elektromobily. Po roce 2025 bude regulace ještě o hodně přísnější.

Není proto divu, že všechny automobilky investují nemalé prostředky do zcela nových typů vozidel. Také mladoboleslavská Škoda Auto, která je součástí německého koncernu Volkswagen, plánuje investovat do roku 2022 asi dvě miliardy eur (více než 50 miliard korun) do alternativních pohonů a do nových služeb, souvisejících s mobilitou.

Výrobci nemají na výběr. Co nejrychleji potřebují začít s prodejem "čistých" aut, aby splnili limity EU. Takže například Volvo chce od roku 2019 na trh uvádět výhradně elektrické vozy nebo hybridy. Mazda má prodávat od roku 2030 pouze elektromobily. PSA Group a japonská Toyota připravují ukončení společné výroby malých aut do roku 2021. Požadavky EU na snižování emisí nejvíc snižují marže právě u těchto vozidel.

50 mld. korun

Škoda Auto plánuje investovat do roku 2022 asi dvě miliardy eur (více než 50 mi­liard korun) do alternativních pohonů a do nových služeb, souvisejících s mobilitou.

Ekonomika potřebuje auta

Budoucí podoba automobilismu ovlivní českou ekonomiku, což s sebou může nést jak pozitiva, tak problémy. Česká republika, které se také říká "Autoland", je spolu se Slovenskem hodně závislá na výkonnosti automobilového průmyslu. V uplynulém roce automobilky Škoda, TPCA a Hyundai vyrobily v Česku rekordních téměř 1,5 milionu vozů, všechny však se spalovacím motorem. Kromě několika automobilek, které působí v bývalém Československu, je zde rozsáhlý řetězec dodavatelů komponent a služeb pro automobilový průmysl, takže tudy plynou do ekonomiky peníze a je zajištěna zaměstnanost. Pokud by tento obor přestal produkovat v takových objemech jako nyní, mohlo by se to změnit.

Analýza společnosti Deloitte, o níž informoval deník E15, představila nejčernější scénář automobilové budoucnosti v případě, že by tato budoucnost byla elektrická a Českou republiku by minula − zůstala by zde jen výroba "starých" typů automobilů, které budou z trhu odcházet. Tomu by mohla nasvědčovat například skutečnost, že do české automobilky uvažuje její mateřská společnost Volkswagen přesunout výrobu modelu Passat, jehož konec se přece jen blíží. V očekávání je také polská továrna Tychy, kde koncern PSA zahájil výrobu tříválcových spalovacích motorů, zatímco zde počítali spíš s tím, že budou vyrábět elektrický Fiat 500. V Maďarsku mají příslib výstavby nových továren BMW a Daimler, je ale otázka, zda to mohou být centra elek­tromobility.

Pokud by se tedy český automobilový průmysl nedokázal přizpůsobit změnám, které souvisejí s nástupem elektromobilů, případně pak autonomního řízení vozidel, mohlo by podle této analýzy ztratit zaměstnání až 1,4 milionu lidí a veřejné finance by zaznamenaly ztrátu minimálně 400 miliard korun.

Zatím jste si přečetli 40 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.