Dva ze tří respondentů ve věku 15−29 let oceňují více individuální přístup a více než tři čtvrtiny souhlasí, že studium v angličtině jim dává výhodu při shánění práce po ukončení studia. Naopak ve věkové skupině 45−59 let si čtyři z deseti lidí myslí, že studium na privátní univerzitě nepřináší žádné výhody oproti studiu na univerzitě veřejné. Průzkum si objednala University of New York in Prague v souvislosti s dvacátým výročím svého působení na českém vzdělávacím trhu.

Mladá generace je vstřícnější

Přestože mají veřejné univerzity v České republice delší tradici, poslední studie ukazují, že pohled Čechů na soukromé univerzity se mění k lepšímu, a to zejména u mladší populace. Nejnovější studie STEM/MARK, vyhotovená pro University of New York in Prague, ukazuje, že 68 procent respondentů ve věku 15−29 let oceňuje, že je na soukromých univerzitách ve třídách menší počet žáků než na těch veřejných. Téměř tři z deseti mladších účastníků považují mezinárodní prostředí za druhou největší výhodu, čtvrtina si myslí, že kvalita učitelů je na soukromých univerzitách vyšší a 86 procent si dokáže představit alespoň jednu výhodu studia na soukromé univerzitě.

Starší generace ve věku 45−59 má jiný názor. Pouze 45 procent starších Čechů si myslí, že je na soukromých univerzitách lepší poměr počtu studentů a učitelů a jen 10 procent si myslí, že kvalita učitelů je vyšší na soukromých než na veřejných univerzitách. Téměř čtyři z deseti starších Čechů si nedokážou představit žádnou výhodu studia na soukromé univerzitě.

"Jsem rád, že se mladší Češi začínají dívat na soukromé vysoké školství pozitivněji. UNYP v posledních dvaceti letech dokázal, že poskytuje vzdělání, které je v některých oblastech srovnatelné a v některých i lepší než vzdělání veřejné. Chápu i poněkud rezervovanější postoj starší generace, která neměla možnost zažít soukromé vysoké školství a vytváří si tak názor na základě zpráv z druhé ruky," řekl Sotiris Foutsis, generální ředitel UNYP. "Soustřeďujeme se na vytváření velice individuálního vztahu mezi učiteli a každým naším studentem. Místo memorování vidíme kvalitu vzdělání v objevování nových informací, ukazujeme nejlepší způsoby, jak je zpracovat a jak prezentovat výsledky či řešení. Je to systém výuky v mnohém podobný tomu, co na absolventy čeká v pracovním prostředí. Jedním z důkazů, že jsme na správné cestě, je i to, že naši studenti nemají problém nalézt rychle práci a uplatňují se jak v mezinárodních firmách, tak jako podnikatelé a zakladatelé start-upů," dodává Sotiris Foutsis.

Související