Brněnský podnikatel Radim Jančura po více než dvaceti letech mění uspořádání svého byznysu. Jeho společnost Student Agency odděluje vlakovou a autobusovou dopravu od prodeje letenek a studijních pobytů. V budoucnu se hodlá Jančura soustředit především na železnici. Do roku 2033 chce uspět ve veřejných soutěžích a nahradit státní České dráhy. "Myslím, že v tu dobu bude RegioJet v úplně jiné pozici, i když se dnes může jevit jako malá společnost oproti Českým drahám," řekl v rozhovoru pro HN Jančura.

Loni přinesly HN zprávu o možném prodeji části Student Agency, která se věnuje zmíněnému prodeji letenek a studijních pobytů. "Minulý rok jsme dostali nějaké nabídky na prodej cestovky, tak jsme se tím začali zaobírat. Zatím to není na pořadu dne. Je ale možné, že se tak někdy stane," uvedl nyní podnikatel.

Peníze za prodej části firmy by se RegioJetu hodily na nákup nových vlakových souprav. Ty bude potřebovat kvůli soutěžím na provoz železničních linek, které bude v následujících letech vypisovat ministerstvo dopravy a jednotlivé kraje. Smlouvu na nákup prvních nových elektrických jednotek podepsal RegioJet už minulý týden. Nízkopodlažní vozidla v hodnotě půl miliardy korun pro regionální dopravu dodá polský výrobce vlaků Pesa Bydgoszcz. RegioJet oslovil více výrobců. "Horkým kandidátem byla také plzeňská Škodovka, ale díky lepší ceně zvítězila Pesa," uvedl Jančura.

200 vozidel

bude na železnici celkem provozovat RegioJet od prosince letošního roku.

5,9 mil. lidí

přepravily dálkové vlaky RegioJetu v minulém roce.

Kromě regionální dopravy se mají nízkopodlažní soupravy objevit i na rychlíkových trasách. O ně chce RegioJet bojovat v budoucnu. Nízkopodlažní rychlíky nejsou v Česku příliš rozšířené. České dráhy je vypravují například na trase mezi Prahou a Brnem.

Hlavním konkurentem Jančury v chystaných soutěžích na provozování železniční dopravy, které musí být hotové do roku 2033, budou ČD. Ty už teď připravují pro soutěže nové vlaky až za 40 miliard korun. Šéf drah Miroslav Kupec opakovaně soukromé dopravce kritizuje za to, že nepočítají do svých nákladů výdaje, které vzniknou například při mimořádných událostech. Kupec upozorňuje, že v případě poruchy vlaku počítají soukromníci s náhradním autobusem.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru