Umělecký manažer Per Boye Hansen kromě své práce fandí klubu FC Liverpool a občas chodí na ryby. Nadšení fotbalového fanouška i trpělivost rybáře se mu budou hodit také v jeho nové funkci. Od září se Hansen stane ředitelem Opery Národního divadla v Praze, a na starost tak bude mít provoz obou operních souborů v české metropoli, jednoho sídlícího v Národním divadle, druhého ve Státní opeře.

Už teď se Hansen několikátým měsícem seznamuje se stavem instituce a uvažuje, kam posunout soubor, který přebírá po šestileté éře svého předchůdce Petra Kofroně. "Všichni, kdo se dnes zabýváme operou, věnujeme obrovské úsilí tomu, abychom z ní vytvořili uměleckou formu, která ovlivňuje společnost," vysvětluje Hansen v rozhovoru pro Hospodářské noviny. "Opera by neměla být uzavřená pouze pro znalce, obdivovatele krásných hlasů a fanoušky pěveckých hvězd. Společnost by ji měla vnímat jako svoji důležitou součást a zajímat se o ni. A my se naopak zajímáme o dění ve společnosti," dodává.

Příležitost naplnit tuto vizi Hansen spatřuje právě v Praze, která je podle něj dostatečně propojená se světem, jen toho málo využívá. "Potřebujeme navázat intenzivnější dialog s kvalitními dirigenty, režiséry i zpěváky. A máme pro to předpoklady, vždyť v Praze jsou k dispozici tři osobitá tradiční divadla, a navíc ještě Nová scéna," vypočítává Hansen a na mysli má historickou budovu Národního divadla, Stavovské divadlo a Státní operu.

Nastupující umělecký ředitel je přesvědčen, že Opera Národního divadla v Praze může hrát na evropské scéně důležitější roli než dosud. "Každou sezonu chceme zakončit přehlídkou našich inscenací. Ta by měla fungovat také jako lákadlo pro publikum, které přijede do Prahy proto, aby navštívilo naše divadla," naznačuje své plány.

Jednašedesátiletý Nor dříve působil jako castingový ředitel Komické opery v Berlíně a především byl sedm let uměleckým ředitelem Norské národní opery. Přestože se s pražským Národním divadlem na spolupráci domluvil již vloni v září, program následující sezony 2019/2020, své první ve funkci, ještě nevytvářel. Ani v něm nehodlá nic měnit. Podle Hansena je každá sezona naplánovaná jako celek. Nelze v něm jen tak obměnit jednu nebo dvě položky.

Favority si ale Hansen v programu příští sezony našel. "Chodím do opery sedm dní v týdnu a dělám to už skoro čtyřicet let, takže jsem zvědavý především na opery, které jsem ještě nikdy neviděl," říká a hned několik takových vyjmenovává. "Nikdy jsem nebyl na představení Ščedrinovy Lolity, která měla navíc světovou premiéru ve Skandinávii, u našich sousedů ve Stockholmu. Jsem také šťastný, že zde poprvé uvedeme operu Král Roger od Karola Szymanowského," jmenuje první představení, které nastuduje nový hudební ředitel Státní opery, Němec Karl-Heinz Steffens.

Zbývá vám ještě 50 % článku

Co se dočtete dál

  • V článku se dále dozvíte:
  • Proč podle Pera Boye Hansena na operu nechodí víc lidí?
  • Proč by právě Česko mohlo zažít podobný operní boom jako Norsko?
  • A je důležitější kultura, nebo stavění dálnic?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se