Co nejdražšího jsou lidé ochotni koupit přes internet? Zdá se, že horní hranice ceny neexistuje. V různých internetových žebříčcích figuruje například jachta za 168 milionů dolarů, kterou ruský miliardář koupil poté, co ji uviděl na serveru eBay. O řád levnější bývají malé soukromé tryskáče. Když se dostaneme k běžnějšímu sortimentu, je prakticky vždy k mání i přes on-line prodejce. S výjimkou samotného symbolu konzumní společnosti − automobilů.

Ty dosud prodávají z drtivé většiny dealeři dlouhodobě smluvně svázaní s automobilkami. Například na webu Škody Auto se tak nyní dostanete maximálně k vyjádření zájmu o ten který model a k zadání kontaktních údajů. Automobilka na oplátku neumožní auto koupit, jen slíbí: "Ozveme se vám s naší nejlepší nabídkou."

Ve srovnávačích cen e-shopů sice auta najdeme, opět ale hrají prim dealeři. Vychválí svou nabídku, ovšem "nákupní proces" obvykle končí u nezávazné objednávky testovací jízdy. Svět aut se, zdá se, bez nablýskaných autosalonů zatím neobejde. Automobilky on-line nástroje používají pro propagaci, k posílení vztahu se zákazníkem, ke sběru dat a některé umožní i konfiguraci zvoleného modelu. Vlastní nákup ale stále v drtivé většině případů probíhá až kamenné prodejně.

Jenže auta nezůstanou výjimkou z pravidla natrvalo. Průkopníkem chce být, jako v řadě jiných oblastí, americká Tesla. Proč náhle mění kurz a na jaké problémy může narazit?

Boj o každý dolar

Když na konci minulého týdne šéf Tesly Elon Musk ohlásil prudkou změnu v prodejní politice, udělal to přes sociální sítě. "Tato Tesla Model 3 stojí 35 tisíc dolarů bez započtení pobídek. On-line nákup zabere minutu," napsal do tweetu. Právě cena Modelu 3, prvního auta Tesly pro masový trh, nutí automobilku k úsporám na všech frontách. Ty nejdrsnější zřejmě čekají její dealerskou síť, která bývá obvykle oporou automobilek.

Musk dal Modelu 3 pětatřicetitisícovou cenovku už před třemi lety, kdy novinku představoval. Objednávky zákazníků nadšených výkonným a přitom (pro Američany, které k nákupu čistých aut motivovaly i pobídky od státu) dostupným elektromobilem jen pršely a Tesla inkasovala zálohy.

Produkce se rozběhla předloni na podzim, ale nějaký čas měla spíš charakter malosériové výroby. Ovšem v loňském třetím čtvrtletí z výrobních pásů sjelo už přes padesát tisíc "trojek" a výroba má dál růst, letos nejméně ke 400 tisícům vozů, což je zhruba dvojnásobek evropských prodejů Škody Octavia. Tesla se tak dostává mezi automobilky, s nimiž se musí počítat i mimo luxusní segment.

Masový trh je ale na cenu hodně citlivý. Tesla přitom dlouhodobě balancuje na tenké linii mezi červenými a černými čísly. V posledním čtvrtletí byla sice v malém zisku, předtím ale dlouho prodělávala. Aby masový vůz zpočátku dotovala, tak není možné.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru