Co nejdražšího jsou lidé ochotni koupit přes internet? Zdá se, že horní hranice ceny neexistuje. V různých internetových žebříčcích figuruje například jachta za 168 milionů dolarů, kterou ruský miliardář koupil poté, co ji uviděl na serveru eBay. O řád levnější bývají malé soukromé tryskáče. Když se dostaneme k běžnějšímu sortimentu, je prakticky vždy k mání i přes on-line prodejce. S výjimkou samotného symbolu konzumní společnosti − automobilů.
Ty dosud prodávají z drtivé většiny dealeři dlouhodobě smluvně svázaní s automobilkami. Například na webu Škody Auto se tak nyní dostanete maximálně k vyjádření zájmu o ten který model a k zadání kontaktních údajů. Automobilka na oplátku neumožní auto koupit, jen slíbí: "Ozveme se vám s naší nejlepší nabídkou."
Ve srovnávačích cen e-shopů sice auta najdeme, opět ale hrají prim dealeři. Vychválí svou nabídku, ovšem "nákupní proces" obvykle končí u nezávazné objednávky testovací jízdy. Svět aut se, zdá se, bez nablýskaných autosalonů zatím neobejde. Automobilky on-line nástroje používají pro propagaci, k posílení vztahu se zákazníkem, ke sběru dat a některé umožní i konfiguraci zvoleného modelu. Vlastní nákup ale stále v drtivé většině případů probíhá až kamenné prodejně.
Jenže auta nezůstanou výjimkou z pravidla natrvalo. Průkopníkem chce být, jako v řadě jiných oblastí, americká Tesla. Proč náhle mění kurz a na jaké problémy může narazit?
Boj o každý dolar
Když na konci minulého týdne šéf Tesly Elon Musk ohlásil prudkou změnu v prodejní politice, udělal to přes sociální sítě. "Tato Tesla Model 3 stojí 35 tisíc dolarů bez započtení pobídek. On-line nákup zabere minutu," napsal do tweetu. Právě cena Modelu 3, prvního auta Tesly pro masový trh, nutí automobilku k úsporám na všech frontách. Ty nejdrsnější zřejmě čekají její dealerskou síť, která bývá obvykle oporou automobilek.
Musk dal Modelu 3 pětatřicetitisícovou cenovku už před třemi lety, kdy novinku představoval. Objednávky zákazníků nadšených výkonným a přitom (pro Američany, které k nákupu čistých aut motivovaly i pobídky od státu) dostupným elektromobilem jen pršely a Tesla inkasovala zálohy.
Produkce se rozběhla předloni na podzim, ale nějaký čas měla spíš charakter malosériové výroby. Ovšem v loňském třetím čtvrtletí z výrobních pásů sjelo už přes padesát tisíc "trojek" a výroba má dál růst, letos nejméně ke 400 tisícům vozů, což je zhruba dvojnásobek evropských prodejů Škody Octavia. Tesla se tak dostává mezi automobilky, s nimiž se musí počítat i mimo luxusní segment.
Masový trh je ale na cenu hodně citlivý. Tesla přitom dlouhodobě balancuje na tenké linii mezi červenými a černými čísly. V posledním čtvrtletí byla sice v malém zisku, předtím ale dlouho prodělávala. Aby masový vůz zpočátku dotovala, tak není možné.
Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:
- Mobilní aplikaci HN
- Web bez reklam
- Odemykání obsahu pro přátele
- On-line archiv od roku 1995
- a mnoho dalšího...
Týden v komentářích HN
Máte zájem o informace v širších souvislostech?
Každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily v Hospodářských novinách. Těšit se můžete na texty Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje Jan Kubita.
Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.
Přihlásit se k odběru