Jednoho obvykle potěší, když na internetu najde značkový výrobek za nízkou cenu. Většinou si to zákazníci vysvětlují tak, že e-shop s menšími náklady na provoz či mzdy si může dovolit jít s cenou níž než kamenný prodejce. Radost ale přejde, když poštou dorazí například parfém, který sice vypadá stejně jako značkový výrobek, ale voní jinak. Parfém může být prošlý, spíš ale půjde o padělek, který má jiné složení než originál.

"Koupil jsem si dvě toaletní vody, vydržely na pokožce sotva dvě hodiny, pak po nich nebylo ani památky," stěžuje si například Martin Steiner na český e-shop Notino v diskusi na webu Heureka.cz. "Ve stejný den, kdy jsem vám tyto nekvalitní produkty vrátil, jsem je znovu koupil v kamenné parfumerii. Voněly celý den a vydržely i bazén," popisuje zákazník. Společnost Notino se brání a odkazuje například na roční období, ve kterém zákazník parfém vyzkoušel. Nařčení, že prodává padělky, ovšem odmítá. Na svém webu uvádí, že "veškerý sortiment nakupuje od oficiálních distributorů a certifikovaných dodavatelů". Podobně reagují i další on-line prodejci.

Internet je ale plný stížností nespokojených zákazníků − a statistiky ukazují, že jsou mnohdy opodstatněné. Například Úřad Evropské unie pro duševní vlastnictví loni v červnu zveřejnil studii, která zkoumala ekonomické dopady spojené s výskytem padělků v odvětví kosmetiky mezi roky 2012−2015. Zpráva uvádí, že prodej kosmetiky ve všech státech EU kvůli padělkům poklesl průměrně o devět procent. Roční ztráty prodejců v tržbách dosáhly 5,8 miliardy eur. V přímé souvislosti také zaniklo 61 tisíc pracovních míst a poklesl i výběr daní a odvodů sociálního zabezpečení o dvě miliardy eur. Hospodářské škody se nevyhýbají ani Česku. Z analýzy vyplývá, že kosmetika je pátým nejčastěji padělaným zbožím. Roční ztráty tržeb tuzemských prodejců kvůli padělkům dosahují zhruba 1,4 miliardy korun.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • V placené části se dozvíte:
  • Jaké je zdravotní nebezpečí, které hrozí u padělků?
  • S jakými dalšími podvody se můžete setkat v e-shopech?
  • Jaká byla přelomová žaloba německého dodavatele výběrové kosmetiky?

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.