Světový trh s potravinami zažívá velkou změnu. Zákazníci stále častěji požadují zboží prospívající zdraví − čerstvé produkty bez syntetických přísad, biopokrmy a bionápoje, vegetariánskou stravu. Přitom je zřejmé, že se obracejí zády k zavedeným globálním značkám, neboť jim už tolik nedůvěřují. Naopak vyhledávají zboží od menších, méně známých výrobců, dodávajících třeba jen pro určitý region.

"V celém potravinářském sektoru nastává obrat. Od klasických produktů, jako jsou například kečup, majonéza nebo hluboce zamražená pizza, už výrobci nemohou čekat růst," komentuje v německém listu Handelsblatt Martin Schulte, sledující spotřebitelský trh v poradenské firmě Oliver Wyman.

Šokující zpráva od Kraft Heinz

Pro nadnárodní koncerny vyrábějící potraviny, nápoje, kosmetiku, chemické přípravky pro domácnost a další zboží běžné spotřeby je to podle něj trpké poznání a nová zkušenost. Své o tom ví americký potravinářský gigant Kraft Heinz, který musel loni z hodnoty svých hlavních značek odepsat 15 mi­liard dolarů, a tím se ocitl v hluboké účetní ztrátě přesahující 10 miliard dolarů. Společnost jako důvod uvedla nezájem spotřebitelů o její tradiční produkty, například kečup nebo těstoviny se sýrem.

Nadnárodní společnosti v minulosti soupeřily o přízeň spotřebitelů mezi sebou. Vzhledem ke své finanční síle si mohly dovolit zadávat drahou televizní reklamu, jež jim ve vyspělých zemích významně pomáhala zvyšovat prodej. Situace se ale změnila. Současné nové formy internetové reklamy jsou dostupné i pro menší, neznámé firmy. Jejich konkurence je stále viditelnější.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru