Přicházejí jich každý večer stovky, aby od dvaadvacáté hodiny do šesti ráno zaujali svá místa u výrobních linek v hlavní továrně Audi v bavorském Ingolstadtu. Noční výroba modelů A4 a A5, které jsou určeny převážně pro zahraniční trhy, ale přichází dceru Volkswagenu hodně draho. Každý pracovník dostává v průměru třicetiprocentní příplatek k základní mzdě. Na noční "šichtu" proto chodí všichni ochotně.

S velice dobře odměňovanou prací ale bude u Audi, třetího největšího výrobce luxusních aut na světě, nejspíš brzy konec. "Vedení automobilky jedná o zrušení noční směny s odbory. Žádné rozhodnutí však zatím nepadlo," cituje server Automobilwoche.de nejmenovaného mluvčího Audi.

Podnik, na který těžce doléhají důsledky emisního skandálu a klesá mu odbyt, by měl zrušením nočních směn na nákladech ušetřit desítky milionů eur. Chystaný krok, s nímž souhlasí dozorčí rada celého koncernu Volkswagen i jeho šéf Herbert Diess, se nelíbí podnikovým odborům Audi. "Požadavek, že je nutné zrušit noční směnu, nám byl tlumočen ústně," říká jejich šéf Peter Mosch.

15 miliard eur

O tolik hodlá do roku 2022 snížit náklady Audi jeho nový šéf Bram Schot.

Zrychlí se denní pracovní tempo?

Odborový předák se obává, že po zrušení noční směny (zatím údajně ze tří výrobních linek na jedné) budou následovat další úsporná opatření. Vyloučit nelze ani propouštění. Vedení Audi to však popírá. "Máme s odbory sjednaný pakt zaměstnanosti zaručující stávající pracovní místa do roku 2025. Na tom se nic nemění," prohlašuje mluvčí ingolstadtské automobilky.

Pokud se prodej zhruba udrží na stávající úrovni, měl by se výpadek nočních směn částečně nahradit zrychlením výrobního tempa během dvou denních směn.

Boj o noční směny se stal pro dceřinou firmu Volkswagenu jakýmsi symbolem. 

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 60 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru