V případě platnosti tohoto zákona hrozí zvýšení cen i zúžení nabízeného sortimentu, protože obchodníci se velmi pravděpodobně budou snažit vyhnout dopadům zákona a raději budou nakupovat jen u velkých výrobců a dávat přednost dovozům před nákupy u domácích producentů.

Těmito slovy vysvětloval svoje už druhé veto zákona, který se snažil upravit vztahy mezi obchodníky a dodavateli, v roce 2009 exprezident Václav Klaus. Zákon o významné tržní síle nakonec přes odpor prezidenta prošel. K velké nelibosti obchodníků, kteří tehdy tvrdili, že parlament podlehl potravinářské lobby. O tom, že se vláda snažila zabránit obchodním řetězcům v neférovém chování vůči dodavatelům a výrobcům po několikaletých diskusích už zkraje roku 2004 a že se to dlouho kvůli odporu mnoha pravicových poslanců nedařilo prosadit do praxe, přátelé řetězců raději mlčeli.

Zákon, který zasáhl do vztahů mezi řetězci a dodavateli, se v průběhu času měnil, přístup obchodníků zůstal stejně negativní. V roce 2018 Svaz obchodu a cestovního ruchu dokonce zveřejnil studii společnosti Deloitte, ze které vyplynulo, že zákon nevyhovuje nikomu a že je až příliš vstřícný k jedné straně − dodavatelům −, což prý není spravedlivé. A že by bylo nejlepší, kdyby žádný specializovaný zákon vůbec neexistoval. To, že studii společnosti Deloitte zadal právě svaz obchodu, nikdo neřešil.

Ukazuje se však, že na řetězce má spadeno i europarlament. Směrnice, kterou by měl schvalovat v průběhu března, chce změnit současný stav, kdy si každá země řeší obchodní vztahy, jak chce. Podle unie ze stávající roztříštěnosti norem a zákonů nejvíc profitují ti největší, tedy velcí obchodníci, zatímco ochrana dodavatelů, hlavně těch místních, farmářů, skomírá. Stejně jako české zákony ani europarlament alespoň prozatím nebere v úvahu, že i dodavatel může být velký, jako například koncern Unilever, a může být obchodu rovnocenným partnerem.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru