Jako o módní ikoně se v posledních letech mluví o kdekom. Jestli ale někdo tento ledabyle používaný pojem beze zbytku naplňoval, byl to Karl Lagerfeld: jeho neměnný vzhled, pro nějž byly příznačné do copu stažené šedivé vlasy, bílá naškrobená košile a černý oblek, vzbuzoval u mnohých dojem neotřesitelné autority. Kdokoli, kdo se alespoň letmo zajímá o módní nebo obecně společenské dění, neměl šanci se Karlu Lagerfeldovi vyhnout.

Excentrický návrhář módních domů Fendi a Chanel ale zasahoval i do dalších oborů, například do reklamní fotografie, točil ale také krátké filmy, například mikrodrama Once and Forever (2015) o Coco Chanel. Ve spolupráci se Zahou Hadid navrhl roku 2008 futuristický mobilní pavilon, který s výstavou věnovanou jeho nejznámějším kreacím putoval po jihovýchodní Asii. Svůj styl vtiskl například interiérům hotelu Crillon v centru Paříže. Jeho tvář ale prodávala i plechovky od Coca-Coly nebo klíčenky z norkové kožešiny. "Jsem karikatura sebe samého a jsem za to rád," říkával.

Přestože se Lagerfeldovi přezdívalo bůh módy, nikdy si nevybudoval silný osobitý rukopis a otevřeně se přiznával k tomu, že jeho práce na oděvech končí skicou. Nestříhal a nešil, a přitom vešel do dějin jako jedna z hlavních postav haute couture druhé poloviny 20. století. Nákladné róby a vyšívané kožešinové kabáty totiž uměl svým zákazníkům prodat stejně obratně jako kožené motorkářské bundy nebo bílá trička. Řemeslným umem ani originalitou tvorby se nikdy nevyrovnal svým vrstevníkům, jako byli Yves Saint Laurent nebo Pierre Cardin, zato dal vzniknout novému typu návrháře, který je spíš celebritou než krejčím.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • V placené části se dozvíte o Lagerfeldově obchodnickém nadání ale také o jeho stinných stránkách.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.