Nejprestižnější filmové ceny jsou v krizi. Ať už výsledky 91. udílení cen americké Akademie filmového umění a věd neboli Oscarů tuto neděli dopadnou jakkoliv, akademici budou mít napříště co zlepšovat.

Jejich snaha o zvýšení sledovanosti, a tím pádem relevance cen v uplynulých týdnech připomínala pohádkovou princeznu koloběžku. S jedním podstatným rozdílem. Zatímco hrdinka filmové pohádky z pera Jana Wericha umí důvtipně splnit královo nemožné přání přijet-nepřijet a být ustrojená-neustrojená, organizátoři velkolepého oscarového televizního přenosu netuší, zda chtějí být "oblečení" či "nazí". A důvtip jim schází úplně.

Přenos, který televizní stanici ABC každoročně stojí okolo 75 milionů dolarů, tedy 1,7 miliardy korun, loni klesl na historické minimum sledovanosti: 26,5 milionu diváků.

Oscarová show v tomto století zažívá propady. Nejlépe na tom byla roku 2000 s 46,3 milionu diváků, druhý nejhorší výsledek po loňsku představoval přenos z roku 2008, kdy předávání vidělo 31,7 milionu lidí.

Před letošním ceremoniálem akademici vymýšlejí první poslední, aby rekordní pokles zvrátili. Nejprve navrhli novou kategorii populární film, která by měla jít více na ruku mladému publiku. Protože organizátoři ale novinku nebyli schopni sami definovat, nakonec ji zrušili.

Poté oznámili, že některé ceny − za make-up, střih či kameru − budou udíleny v reklamní pauze, aby měl přenos větší dynamiku a soustředil se jen na to "atraktivní". Jenže hned se ozvali mnozí filmaři včetně režiséra na 10 Oscarů nominovaného filmu Roma Alfonsa Cuaróna či trojnásobného držitele Oscara za kameru Emmanuela Lubezkého. "Žádný film nikdy nevznikl bez kamery a střihu," poznamenal rozhořčeně Cuarón. "Kamera a střih jsou prvotní součástí kinematografie. Je to nešťastné rozhodnutí," dodal Lubezki.

Po dalších protestech upozorňujících, že střih a kamera jsou pilíře filmového umění, nakonec akademie ustoupila také od tohoto nápadu.

Jako nejrozumnější myšlenka se tak jeví zrušení části hudebních čísel, která přenos dlouhodobě drží hluboko v televarietní minulosti. Jistě to je jedním z důvodů, proč mladé publikum, zvyklé na modernější zábavu, nevydrží sledovat několikahodinový oscarový kolos.

Ale určitě to nebyl ten důvod největší.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.