Když jdete na ryby, je rozumné si sednout s prutem k rybníku, ve kterém nějaké ryby jsou. Při snaze "ulovit" voliče je to podobné: Je dobré zaměřit se tam, kde nějaké potenciální voliče máte. Sledujeme-li aktuální plány ČSSD, těžko se ubránit pocitu, že v Lidovém domě tohle triviální pravidlo neznají či nechápou.

Sociální demokraté se podle kandidáta na místopředsedu Tomáše Petříčka chtějí dostat z mizérie mimo jiné tím, že budou oslovovat voliče, kteří jsou nyní u pirátů. Jenže stačí pohled na statistiku voličských přelivů z posledních voleb a člověku je hned jasné, že je to chiméra. ČSSD v roce 2017 podle analýzy Kohovolit.eu ztrácela hlavně ve prospěch hnutí ANO (360 tisíc) a SPD (70 tisíc). A čtvrtina lidí (260 tisíc), kteří volili sociální demokraty ještě v roce 2013, vůbec k posledním volbám nepřišla. K pirátům neodešel od ČSSD vůbec nikdo, žádní bývalí voliči ČSSD u nich nejsou.

Pro jistotu se tedy ještě podívejme, jestli by u pirátů ČSSD přece jen nemohla, třebas akcentováním liberálních témat, jak to zřejmě Tomáš Petříček myslí, nabrat nějaké úplně nové voliče. Ale i tady to vypadá dost beznadějně. Základnu pirátů podle volebního výsledku v roce 2017 tvoří hlavně bývalí voliči TOP 09 (140 tisíc). Piráti hodně získávali i na úkor ODS (70 tisíc), ANO (60 tisíc) a neparlamentních stran (80 tisíc). Z toho tedy plyne, že pirátské voličstvo je orientované sice liberálně, ale současně výrazně pravicově. Pokoušet se lovit v pirátském rybníku s levicovou návnadou je úplně marné. Je to jen nová verze pokusu oslovovat mytické městské liberály, o což se druhdy pokoušel Bohuslav Sobotka. Víme, že to nedopadlo zrovna slavně.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru