Když jdete na ryby, je rozumné si sednout s prutem k rybníku, ve kterém nějaké ryby jsou. Při snaze "ulovit" voliče je to podobné: Je dobré zaměřit se tam, kde nějaké potenciální voliče máte. Sledujeme-li aktuální plány ČSSD, těžko se ubránit pocitu, že v Lidovém domě tohle triviální pravidlo neznají či nechápou.

Sociální demokraté se podle kandidáta na místopředsedu Tomáše Petříčka chtějí dostat z mizérie mimo jiné tím, že budou oslovovat voliče, kteří jsou nyní u pirátů. Jenže stačí pohled na statistiku voličských přelivů z posledních voleb a člověku je hned jasné, že je to chiméra. ČSSD v roce 2017 podle analýzy Kohovolit.eu ztrácela hlavně ve prospěch hnutí ANO (360 tisíc) a SPD (70 tisíc). A čtvrtina lidí (260 tisíc), kteří volili sociální demokraty ještě v roce 2013, vůbec k posledním volbám nepřišla. K pirátům neodešel od ČSSD vůbec nikdo, žádní bývalí voliči ČSSD u nich nejsou.

Pro jistotu se tedy ještě podívejme, jestli by u pirátů ČSSD přece jen nemohla, třebas akcentováním liberálních témat, jak to zřejmě Tomáš Petříček myslí, nabrat nějaké úplně nové voliče. Ale i tady to vypadá dost beznadějně. Základnu pirátů podle volebního výsledku v roce 2017 tvoří hlavně bývalí voliči TOP 09 (140 tisíc). Piráti hodně získávali i na úkor ODS (70 tisíc), ANO (60 tisíc) a neparlamentních stran (80 tisíc). Z toho tedy plyne, že pirátské voličstvo je orientované sice liberálně, ale současně výrazně pravicově. Pokoušet se lovit v pirátském rybníku s levicovou návnadou je úplně marné. Je to jen nová verze pokusu oslovovat mytické městské liberály, o což se druhdy pokoušel Bohuslav Sobotka. Víme, že to nedopadlo zrovna slavně.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 40 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily v Hospodářských novinách. Těšit se můžete na texty Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru