Tržby v textilním a oděvním průmyslu již devět let nepřetržitě rostou. Za loňský rok firmy podnikající v tomto oboru prodaly tkaniny či oblečení v hodnotě 56,5 miliardy korun, což bylo meziročně o tři procenta více. Podle údajů z výroční zprávy Asociace textilního, oděvního a kožedělného průmyslu (ATOK) ale v odvětví mnohem rychleji rostly mzdy − o 8,5 procenta, což se projeví na jejich ziskovosti.

"Naše tržby překročily 7,7 miliardy korun. Loňský rok byl slušný, ale určitě to byl výkon pod obrovským tlakem," uvedl Jiří Hlavatý, majitel a šéf největší české textilní firmy Juta. Ta v Česku ve Dvoře Králové a dalších závodech zaměstnává 2300 lidí a své technické textilie vyváží do 66 zemí světa. Jde především o obalové materiály, ale například i umělé trávníky.

Podle Hlavatého jeho společnost růst mezd ustála, problém zvyšujících se platů ho však ještě více znevýhodňuje oproti asijské konkurenci, která těží z nižší ceny práce.

Ve společnosti Koutný, jež v Prostějově šije uniformy a pánskou módu, rostly mzdy a tržby v roce 2018 přibližně stejně. V minulém roce utržila firma 470 milionů korun, což je zhruba o 60 milionů více než předloni. Společnost loni otevřela dvě nové prodejny a vyhrála zakázku na vycházkové oděvy pro rakouskou armádu. "Jsme ale na limitu našich možností, takže již není výrazný prostor pro růst tržeb, nicméně mzdové náklady opět porostou," říká jednatel a ředitel firmy Pavel Koutný mladší.

Jako úspěšný ale rok 2018 nemohou hodnotit všechny textilní společnosti. Například broumovská Veba se na počátku července dostala do úpadku kvůli problémům v severozápadní Africe, kam dodává zejména bavlněný brokát. "Do letošního roku vstupujeme s cílem dokončit reorganizaci společnosti a navrátit se ke standardním režimům, včetně ekonomického růstu," uvedla tisková mluvčí textilního závodu Monika Mrštíková.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.