Tržby v textilním a oděvním průmyslu již devět let nepřetržitě rostou. Za loňský rok firmy podnikající v tomto oboru prodaly tkaniny či oblečení v hodnotě 56,5 miliardy korun, což bylo meziročně o tři procenta více. Podle údajů z výroční zprávy Asociace textilního, oděvního a kožedělného průmyslu (ATOK) ale v odvětví mnohem rychleji rostly mzdy − o 8,5 procenta, což se projeví na jejich ziskovosti.

"Naše tržby překročily 7,7 miliardy korun. Loňský rok byl slušný, ale určitě to byl výkon pod obrovským tlakem," uvedl Jiří Hlavatý, majitel a šéf největší české textilní firmy Juta. Ta v Česku ve Dvoře Králové a dalších závodech zaměstnává 2300 lidí a své technické textilie vyváží do 66 zemí světa. Jde především o obalové materiály, ale například i umělé trávníky.

Podle Hlavatého jeho společnost růst mezd ustála, problém zvyšujících se platů ho však ještě více znevýhodňuje oproti asijské konkurenci, která těží z nižší ceny práce.

Ve společnosti Koutný, jež v Prostějově šije uniformy a pánskou módu, rostly mzdy a tržby v roce 2018 přibližně stejně. V minulém roce utržila firma 470 milionů korun, což je zhruba o 60 milionů více než předloni. Společnost loni otevřela dvě nové prodejny a vyhrála zakázku na vycházkové oděvy pro rakouskou armádu. "Jsme ale na limitu našich možností, takže již není výrazný prostor pro růst tržeb, nicméně mzdové náklady opět porostou," říká jednatel a ředitel firmy Pavel Koutný mladší.

Jako úspěšný ale rok 2018 nemohou hodnotit všechny textilní společnosti. Například broumovská Veba se na počátku července dostala do úpadku kvůli problémům v severozápadní Africe, kam dodává zejména bavlněný brokát. "Do letošního roku vstupujeme s cílem dokončit reorganizaci společnosti a navrátit se ke standardním režimům, včetně ekonomického růstu," uvedla tisková mluvčí textilního závodu Monika Mrštíková.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru