Americký kavárenský řetězec Starbucks pokračuje v expanzi po Číně. V Šanghaji otevřel provozovnu, kde vedle kávy a tradičních zákusků nabídne také brunch nebo koktejly. Starbucks doufá, že díky tomu se mu podaří nalákat na trh se silnou konkurencí více zákazníků.

Společnost ve svém prohlášení uvedla, že v nabídce kavárny bude čerstvě připravené jídlo jako třeba vaječná frittata či tiramisu z vlastního řetězce pekáren inspirovaných italskou gastronomií Princi. Tradiční menu s kávou pak doplní ještě alkoholické koktejly.

Podobné provozovny Starbucks už má ve Spojených státech. V Číně je to ale premiéra.

761 milionů dolarů

činil čistý zisk Starbucksu ve čtvrtém čtvrtletí 2018.

Americký kavárenský řetězec v posledních letech těžil z rychle rostoucí popularity kávy v říši středu. Tamní střední třída neustále roste a stejně tak i její obliba západního životního stylu. Mnozí Číňané tak raději než po tradičním čaji sáhnou po kávě.

Svoji první kavárnu tam Starbucks otevřel v roce 1999 a postupně jejich počet rozšiřoval. Nyní jich tam má téměř 3700, čistý zisk za poslední loňské čtvrtletí činil 791 milionů dolarů (více než 17 miliard korun). Čína má pro tržby Starbucksu klíčovou roli. Po domácích USA je jejím druhým nejvýnosnějším trhem. I proto tam otevírá zhruba 600 nových kaváren ročně.

Přestože čínská ekonomika zpomaluje, Starbucks nehodlá polevit a plánuje stejným tempem pokračovat v otevírání nových provozoven.

Jenže americký řetězec musí v Číně čelit složitějšímu prostředí než dříve. "V Číně a hlavně v Šanghaji je stále silnější konkurence. Ta se skládá z kombinace západních kavárenských řetězců, jako je právě Starbucks nebo Costa Coffee, které bojují s místními kavárnami, stejně jako s pekingskou společností Luckin Coffee. Právě ta prochází jednou z nejrychlejších expanzí v historii," uvedl pro americký časopis Forbes analytik John Zolidis z poradenské společnosti Quo Vadis.

"Starbucks přitom doufá, že jeho provozovny dokážou získat Číňany díky kombinaci inovací, kvalitních služeb, příjemné atmosféry a programu věrnosti pro stálé zákazníky. Také se spoléhá na značku, kterou Číňané znají už 20 let," dodal analytik.

Čínská společnost Luckin Coffee přitom vznikla teprve nedávno − na konci roku 2017. Přesto se její vedení netají ambiciózními cíli. Do konce letošního roku chce otevřít až 4500 nových kaváren. Tím by se jí podařilo sesadit konkurenční Starbucks a stát se královnou na tamním trhu. "V budoucnu budeme mít více kaváren než Starbucks," netajil se výkonný ředitel mladé společnosti Luckin Coffee Čchien Č'-ja.

Ten láká čínské zákazníky také na inovace a moderní technologie. Například nabízí speciální aplikaci, kterou si mohou stáhnout do svých chytrých telefonů. Díky ní si mohou objednat svoji kávu on-line, a dokonce přes internet sledovat, jak se právě připravuje.

Rychlá expanze si ale vybírá svoji daň. Luckin Coffee zakončila loňský rok se ztrátou přes 116 milionů dolarů, tedy v přepočtu zhruba 2,7 miliardy korun.

Související