Největší český letecký podnik Aero Vodochody se dostal do vážných potíží. Firmě, kterou kdysi proslavil legendární cvičný letoun L-39 Al­batros, chybí objednávky na nová letadla a kromě toho přestala vyrábět část dílů pro jiné výrobce. Se splácením závazků ve výši stovek milionů korun pomohla investiční skupina Penta, jež Aero vlastní. Tím odvrátila hrozbu, že by výrobce letadel mohl propadnout do hlubších finančních problémů.

"S tím, že budeme muset Aero kapitálově podpořit, jsme počítali při schvalování dlouhodobé strategie," řekl HN mluvčí Penty Ivo Mravinac.

Konkrétní sumu neupřesnil, podle zdrojů HN blízkých vedení Aera se však jednalo zhruba o 400 milionů korun.

400 milionů korun

nalila na přelomu roku finanční skupina Penta do Aera Vodochody.

1 miliarda korun

stál dosud vývoj cvičného proudového letounu L-39NG.

Penta koupila Aero v roce 2007, kdy od konce sériové výroby zmíněného L-39 Albatrosu uplynulo 10 let. Penta poté rozjela výrobu dílů pro několik světových společností, hlavně amerického výrobce vrtulníků Sikorsky, která firma dobře živila.

Před třemi lety Penta odsouhlasila ambiciózní návrat k výrobě vlastních letadel pod vedením nového šéfa Aera Giuseppeho Giorda. Do vývoje cvičného proudového letadla L-39NG dosud Penta investovala přes miliardu korun, vedle ní se na něm podílí také zbrojařská firma Omnipol.

Vynořil se z mlhy. Aero Vodochody poprvé ukázaly nový český letoun L-39NG

Zbývá vám ještě 60 % článku

Co se dočtete dál

  • Dále se dočtete, jaké personální změny Penta v souvislosti s Aerem udělala i podrobnosti ohledně problémů s objednávkami na nová letadla.
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se