S prezidentem Aera Vodochody Giuseppem Giordem přišel do největší české letecké továrny italský management, který má podnik, známý v minulosti výrobou téměř tří tisíc cvičných letadel L-39 Albatros nebo bitevníků L-159, vrátit na mezinárodní trhy. "Strategie funguje a měníme tento podnik z čistého výrobce komponent na plnohodnotnou leteckou firmu," říká Giordo. Za svoji prioritu považuje rozjezd projektu nového letounu L-39NG, kterého by se v roce 2022 mělo vyrábět 20 kusů ročně.

HN: Ředitelem Aera jste téměř tři roky. Jak se firma za tu dobu změnila?

Akcionáři v září 2016 souhlasili s mým strategickým plánem přeměny firmy z výrobce komponent k produkci vlastních letadel a návratu na mezinárodní trhy. Zaměřili jsme se na letouny L-159 a L-39NG. Některé programy jsem ukončil, zůstaly tři, kde je Aero subdodavatelem první úrovně. Podobně jako ostatní výrobci se potýkáme s výkyvy, ale podařilo se nám vrátit se na trh s cvičnými stroji a lehkými bitevníky, což nebylo jednoduché. Oba naše stroje, L-159 i L-39NG, jsou úspěšné a daří se nám také znovu navázat partnerství s již existujícími uživateli letadel L-39. Obecně řečeno, strategie funguje a měníme tento podnik z čistého výrobce komponent na plnohodnotnou leteckou firmu.

HN: Jak funguje váš vztah s akcionáři? Jak velkou máte autonomii?

V Alenii to bylo jiné, protože to byla veřejně obchodovaná společnost a hlavní akcionář byl stát. Byla to i mnohem větší firma. S našimi akcionáři se mi pracuje velmi dobře. Skupina Penta ukázala, že plně podporuje naši strategii a chápe, že je to nový začátek firmy. Podporuje nás byznysově i finančně, protože si uvědomuje, že investujeme do nového projektu. Nechávají mi operační volnost, ale chtějí mít jistotu, že dosáhneme výsledků.

Giuseppe Giordo (54)

◼ Italský manažer řídí od roku 2016 největší českou leteckou továrnu Aero Vodochody. Profesní život vystudovaného právníka je celoživotně spojený s leteckým průmyslem.
◼ Giordo působil ve společnosti Alenia, která je největším leteckým výrobcem v Itálii. Ve firmě postupně stoupal vzhůru a v roce 2004 byl jmenován šéfem severoamerické divize. Od konce roku 2010 působil jako generální ředitel společnosti Alenia Aeronautica.
◼ Od ledna 2018 je i členem vedení státní Saudi Arabian Military Industries (SAMI).

HN: Co vaše spolupráce s Omnipolem, který je polovičním investorem  projektu L-39NG? Jak jsou rozdělené prodeje a příjmy?

Je to strategický partner pro L-39NG od roku 2015. Spolupracují finančně a pomáhají s marketingem a prodeji v některých důležitých zemích.

HN: Jak si Aero vedlo v loňském roce? Máte už předběžné výsledky?

Mám, ale nemůžu být konkrétní. Tržby jsou podobné jako předloni (3,8 miliardy korun, pozn. red.). Za poslední dva roky se skoro o třetinu snížil i dluh. Jsme v mírné provozní ztrátě. Hodně peněz šlo na projekt L-39NG, ztráty jsme utrpěli kvůli zpoždění programu L-159T2 pro českou armádu. S tím jsme ale počítali. Hodně se nyní zabýváme vývojem L-39NG a letos chceme dosáhnout jeho certifikace. Od roku 2020 chceme mít rozjetou sériovou výrobu a dodat prvních šest zcela sériových kusů letadel, o rok později dalších 12. Od roku 2022 pak stabilně poběží dodávky 20 kusů ročně. Také letošní rok bude v souladu s naší strategií pro Aero Vodochody rokem přechodným, bez výrazného finančního výnosu. Je to ale dočasné a od roku 2020 se všechno obrátí.

HN: Za rok 2017 jste měli ztrátu necelých šest milionů. Loňské výsledky byly podobné?

Ano. Výsledky za rok 2018 budou horší, což jsme očekávali vzhledem k obrovským investicím do L-39NG. Náš byznys stojí na čtyřech pilířích: cvičných letounech L-39NG, kam investujeme většinu peněz, na stávajících uživatelích L-39, jimž poskytujeme podporu a logistiku, a na bitevnících L-159, nejen pro českou armádu, ale i další zákazníky, hlavně v Iráku nebo ve Spojených státech. Diskutujeme také s dalšími potenciálními zákazníky a pokračujeme ve spolupráci se svým izraelským partnerem IAI. Čtvrtým pilířem jsou strategické subdodávky, které jsme omezili jen na několik programů.

HN: Co je pro vás v současnosti prioritou?

Jedním z hlavních cílů je zvýšit počet objednávek, ať už na L-39NG, na údržbu L-39 a L-159. To se nám od roku 2016 povedlo. Chceme mít objednávky nejméně na dva a půl roku. To je těžší a mnohem důležitější než provozní výsledky, protože jsme věděli, že ty budou horší. Problémem bylo samozřejmě zrušení velmi ziskové výroby vrtulníků S-76 společnosti Sikorsky (součást Lockheed Martin, pozn. red.). Pokud jde o objednávky, rosteme. Během šesti měsíců očekáváme dokončení kontraktů na některé sjednané objednávky na L-39NG, které nám přinese hotovost ve formě záloh.

Nebyl to úplně bilanční rozhovor

◼ Zkušený šéf Aera Vodochody se v leteckém byznyse pohybuje desítky let. Známé a přátele má v mnoha firmách, s nimiž Aero úspěšně spolupracuje, včetně italské Alenie, ze které do Česka přišel. To je určitě i jeden z důvodů, proč si Giuseppeho Giorda Penta jako mezinárodního manažera do čela firmy vybrala.

◼ Žoviální manažer očekával bilanční rozhovor, protože Aero letos staví 100 let své existence. Ten zpočátku plynul velmi přátelsky. Když ale přišla řeč na citlivá témata kontraktů, peněz a finanční situace jeho firmy, atmosféra o poznání zhoustla. Pokud se mu ale některé otázky nelíbily, jako ostřílený manažer na sobě nedal nic znát a rozhovoru věnoval tolik času, kolik bylo potřeba.

HN: Máte nějaké pevné objednávky?

Ano, máme. Na čtyři letadla do Senegalu, což je hodně důležitá zakázka, protože jde nejen o cvičnou verzi, ale i lehký bitevník. Očekáváme také objednávku od portugalské společnosti SkyTech, což je jeden z nejúspěšnějších poskytovatelů výcvikových programů pro vojenské piloty na světě. Tady jsme podepsali závaznou dohodu na dodávku deseti plus šesti strojů a o čtyři má zájem LOM Praha.

HN: Ti o tom zatím jen uvažují.

Není to ještě formálně podepsané, ale věříme, že to tak dopadne. LOM po roce 2021 nemůže provozovat současné L-39 Albatros a nová letadla potřebuje. Věříme, že smlouvu podepíšeme do konce roku. Také máme dohodu s americkou RSW Aviation, což je obdoba portugalského SkyTechu, a jsme v závěrečné fázi vyjednávání se dvěma evropskými státy. Počítám s tím, že podepíšeme kontrakt ještě předtím, než v dubnu provedeme s L-39NG další let. Z technického hlediska máme nejlepší cvičné letadlo na trhu.

HN: Kolik Aero ztratí na příjmech poté, co Lockheed Martin zrušil zakázku na kabiny pro vrtulník Black Hawk?

Pokud se bavíme o objemu prodejů, bude to asi 300 milionů korun. Pro srovnání: jedna dodávka pro brazilský KC-390 nahradí výpadek deseti až dvanácti Black Hawků. Když jsem přišel do Aera, civilní programy tvořily 55 procent tržeb, teď je to naopak a tento podíl mají vojenské programy. Naším cílem je mít v roce 2021 70 procent tržeb z vojenských zakázek. Spolupráce se společností Sikorsky na výrobě vrtulníků tvořila v minulosti pro Aero hlavní zdroj příjmů. Ať už jde o S-76 nebo kabiny pro Black Hawky. Letos se Američané překvapivě rozhodli, že budou kabiny opět vyrábět doma. Ten dopad nebude zanedbatelný, ale nahradíme jej příjmy z práce pro Airbus na A220 a u Embraeru na KC-390.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru