Dvaadvacet let po svém založení má Netflix, globální poskytovatel filmové a seriálové produkce, více než 120 milionů předplatitelů a obsah nabízí ve více než 190 zemích. Jako jednu z vnitřních příčin tohoto úspěchu označují odborníci schopnost firmy poskytnout zaměstnancům volnost a nechat je, aby se podíleli se na její strategii. Podle webu World Finance je vzestup Netflixu jedním z významných důkazů, proč by výše zmíněné metody, které lze shrnout v obecnější rovině pod termín agilní řízení, měla brát v potaz většina firem.

Agilita naplno rezonuje i na českých pracovištích. Tradiční zaběhlé postupy v čele s vodopádovým modelem, kdy má firma jasně vymezenou, hierarchickou strukturu, přes kterou prochází drtivá většina procesů výroby i schvalování, začínají mizet.

V novém modelu lidé pracují v malých týmech, kde má každý jedinec větší míru autonomie, zodpovědnosti za daný úkol a podílí se na projektu od začátku do konce. Důraz je kladen na přímou komunikaci. V jedné skupině se sejdou lidé různého pracovního zařazení.

Reakce na změny je základ

Agilní metody v dnešním pojetí se zrodily zhruba před dvaceti lety. V českém prostředí se staly byznysovým tématem od první dekády nového tisíciletí. "V regionu střední a východní Evropy mají tuzemské firmy spíše větší zájem o zavádění agilního řízení, nicméně tento drobný náskok ostatní země brzy smažou. V Evropě jsme několik let za lídry, jako jsou Nizozemsko, Velká Británie či Finsko," uvádí do současné situace Martin Hladík z KPMG.

Mnohé české firmy se nacházejí právě uprostřed transformace. Lze se ale setkat i s příklady společností, kde agilita byla součástí vnitřní kultury již od samotného vzniku. Hladík je považuje za ideální, neboť diskuse o tom, co je agilita, jdou do ústraní. "Prostě ji žijí," říká.

Zbytku firem nezbývá než se s přechodem nějak vyrovnat. Přestože lze například zmíněný Netflix uvést jako vzor, odborníci se shodují, že univerzální cesta k agilnímu řízení neexistuje. Značná část oslovených českých firem, které v posledních letech přešly či přecházejí na nový způsob fungování, se shoduje, že transformaci zahájily v odvětvích, která jsou pro tento typ řízení nejvhodnější. "Jedním z přínosů agility je schopnost rychle reagovat na změnu. Proto příležitosti vidím v oblasti vývoje nových produktů a služeb, navíc častěji v digitálním prostředí, kde je inovační cyklus obvykle rychlejší," komentuje Hladík. Časté tak je, že transformace začne nejprve v týmech, například v oddělení IT, a poté se šíří dál.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru