Některé ikonické firmy 20. století začínaly svůj byznys rozjíždět v garáži. Německý lékárník August Oetker na konci 19. století experimentoval s novými léky a potravinářskými přípravky v temném kumbálu, aby ho pokud možno nikdo neviděl. Když zákazníkům poprvé nabídl kypřicí prášek, ještě netušil, že právě tento produkt dá vzniknout jedné z nejproslulejších původně potravinářských firem, jež bude známa nejenom v Německu, ale i daleko za hranicemi. Dnes společnost ­Oetker-Gruppe (zastřešená holdingem Dr. August Oetker KG) zahrnuje kolem 400 firem z různých oborů. Cesta k vybudování tohoto konglomerátu ale byla složitá.

Kolo podnikatelského štěstí v historii rodinné firmy roztáčeli hlavně dva muži. Jako první se do expanze doma i v zahraničí pustil Rudolf August Oetker, vnuk zakladatele firmy. Narodil se v září 1916, půl roku poté, co jeho otec, velící praporu německé pěchoty, zahynul v bitvě u Verdunu. Jeho matka Ida se podruhé vdala za průmyslníka Richarda Kaselowského, který se v roce 1921 stal šéfem firmy. Kaselowsky v tom roce fakticky převzal řízení firmy. Původně zastával liberálně konzervativní názory, ale záhy se stal obdivovatelem "nového řádu". Rodící se nacistická ideologie hlásající kázeň, pořádek a nadřazenost německého národa mu imponovala. Rudolf August Oetker na svého otčíma hodně dal. V květnu roku 1933 vstoupil do Na­cionálně socialistické dělnické strany Německa (NSDAP), a dokonce se přihlásil ke zbraním SS. Jako mladý muž si zakládal na tom, že se pravidelně stýká se špičkami SS. "Byl nesmírně šťasten, když byl na jednom večírku představen samotnému Adolfu Hitlerovi," uvádí německý historik Andreas Wirsching v časopise Der Spiegel.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • V placené části se dozvíte o tom, jak firma díky přípravkům na vaření a receptům na levné pokrmy za druhé světové války prosperovala. Po roce 1945 dál expandovala, hlavně v zahraničí. Dočtete se také o vnitřních sporech mezi osmi nevlastními sourozenci. O vliv ve firmě se přou "senioři" klanu s jeho mladšími členy.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.