Počkat, to nebyl jen tak nějaký pěvec. Minulý týden se v kanceláři orchestru PKF − Prague Philharmonia rozezpíval podivuhodný hlas: sytý, temný tenor, od prvního tónu podmanivý. Kdo sleduje klasickou hudbu, okamžitě poznal světovou hvězdu Jonase Kaufmanna.

Devětačtyřicetiletý Němec, který je držitelem pěti cen Gramophone, se v Praze zastavil, aby s českým orchestrem nazkoušel program pro turné čítající čtyři koncerty v Německu. Tuto neděli šňůra vyvrcholí v Hannoveru.

Kaufmann, jenž stejnou měrou uchvacuje pěveckým projevem, jakož i vzhledem, bývá označován za nejvýznamnějšího tenoristu současnosti. Možnost strávit s ním chvilku času je ojedinělá a Kaufmann se během ní projevuje sympaticky, pohodářsky. Na rozhovor přichází v džínech s dírami a modrém svetru, za sebou táhne vlastní kufr. Objedná si černý čaj s mlékem a hned začíná mluvit o turné s českým orchestrem. Jeho program vychází z Kaufmannovy předloňské desky L'Opéra, která obsahovala průřez francouzskou operou.

Na turné

◼ Jonase Kaufmanna doprovází český orchestr PKF – Prague Philharmonia na čtyřech koncertech, kde zpívá mimo jiné scény ze svých nejčastějších rolí, Bizetovy Carmen nebo Massenetova Werthera. Teď už za sebou mají mnoho měsíců předem vyprodaná vystoupení v Berlíně, Frankfurtu i Mnichově. Šňůra vyvrcholí tuto neděli v Hannoveru.

"Francouzská operní tvorba je podceňovaná a ne dost často uváděná," vysvětluje pěvec pro HN. "Přitom je to fantastická hudba. Funguje jinak než třeba italský verismus, který člověka přepadne jako velká vlna a emočně mu udeří na smysly. Francouzi jsou delikátnější, intimnější, křehčí. Ve zvuku slyšíte víc barev, pestrosti," popisuje.

To samozřejmě není snadné prodat. Dokonce i hvězda Kaufmannovy velikosti musí brát na zřetel, že sebemenší odchylka od standardního repertoáru vzbudí rozpaky promotérů.

Ti Kaufmanna už vloni zapřísahali, aby nevyrážel na turné s italskými písněmi relativně neznámého rakouského skladatele Huga Wolfa z přelomu 19. a 20. století. Právě toto turné, stejně jako další koncert už s francouzským repertoárem, ale Kaufmanna přesvědčily, že posluchačům nabízí něco nového, výjimečného.

"Má zkušenost je asi taková, že s sebou posluchače berete na cestu a oni si ji zamilují," míní. "Když večer končí, vědí toho o francouzské opeře víc, než je kdy napadlo. Samozřejmě to nedělám proto, abych publikum vzdělával. Ale má to ten účinek."

Na zkoušce se ke Kaufmannovi přidává jeho častý spolupracovník, o rok mladší německý dirigent Jochen Rieder a americká mezzosopranistka Kate Aldrichová. Ta s Kaufmannem zpívá árie v první půlce současného turné, na posledních koncertech ji zastoupí gruzínská rodačka Anita Rachvelishviliová.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • V článku se dále dozvíte:
  • Jak slavný tenorista hodnotí český orchestr?
  • Jak na něj hráči reagují při zkouškách?
  • A jaké role hodlá Kaufmann zpívat po padesátce?

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.