Zlaté pravidlo politického marketingu říká, že není nutno něco dělat, mnohem důležitější je vyvolávat dojem, že se něco dělá. Je to podobný princip jako ten, který popsala v populární knize "Lenosti, buď pozdravena!" Corinne Maierová. Podle této francouzské spisovatelky je nejsnazší cestou, jak uspět v korporaci, pobíhat po chodbách s tlustými fascikly spisů v podpaží a tvářit se zaměstnaně, až uštvaně. Pak všem připadá, že jste nepostradatelní, a odměna, včetně povýšení, vás nemine. V politice to funguje identicky: když působíte patřičně hyperaktivně, zahlcujete voliče novými a novými plány, máte jejich přízeň v kapse. Protože na ověřování, jestli jste skutečně něco reálně udělali, není čas.

Dokonale tento princip ovládlo hnutí ANO. Představuje stále nové a nové plány: tu vládní čtvrť v Letňanech, tam zase Marshallův plán pro Afriku. Tuhle hala pro Martinu Sáblíkovou, tamhle zase renesanční dům na Staroměstském náměstí pro Tima Cooka… Nápady se střídají tak rychle, že se ani nepozná, že to třeba všechno byly jen řeči. Dojem, že se "maká", vítězí.

Jak maxima "není potřeba nic reálně dělat, stačí, když to tak vypadá", funguje v praxi, můžeme dokonale předvést na aktuálním marketingovém trháku babišovců, kterým je "propouštění úředníků". Ministryně financí Alena Schillerová prohlásila, že prosadí snížení počtu úředníků o deset procent, čímž se ušetří sedm miliard korun ročně. Jenže vtip je v tom, že se pro ono "snížení počtu úředníků" nemusí udělat prakticky vůbec nic. Alena Schillerová mluví o snížení počtu o 12,5 tisíce lidí, což zhruba odpovídá počtu tabulkových neobsazených míst v různých resortech. Takže ve skutečnosti zřejmě nesledujeme žádné chystané propouštění, ale vítězství systému "chytrá horákyně": zruší se neobsazená místa a hnutí ANO se bude kasat, jak je spořivé, zodpovědné, antibyrokratické.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru