Na ministerstvu financí zavládla panika. Šéfka úřadu Alena Schillerová trousí poslední dva týdny negativní komentáře o vývoji ekonomiky. A postupně přitvrzuje. Nejprve postrašila byznysmeny, kteří zaplatili za účast na konferenci pořádané mediální skupinou Mafra (vlastněnou svěřenským fondem spravujícím majetek jejího vládního šéfa Andreje Babiše), potom její ministerstvo vydalo výrazně horší odhad vývoje ekonomiky pro letošní rok a vrcholem je radikální úsporný plán, který chce "strážkyně státní kasy" vnutit svým kolegům ve vládě.
Navrhované škrty jsou tak nekompromisní a především tak dramaticky odlišné od dosavadního optimismu současné vládní garnitury, že je namístě otázka, co poplach spustilo.
Co se to děje s DPH?
Jestli se něco v Letenské ulici, kde najdeme vlastní jádro ministerstva financí, sleduje opravdu pečlivě a den po dni, jsou to výnosy daně z přidané hodnoty. To je totiž vedle sociálního a zdravotního "pojištění" zdaleka nejmohutnější pilíř státních financí. Loni se na dani, kterou platíme při každém nákupu a většinu zboží nám zdražuje o pětinu, vybralo 413 miliard korun. Jakýkoli problém s výběrem této daně automaticky zavaří každému ministrovi. A v důsledku i celé vládě, která pak dostane befelem škrtat a propouštět děj se co děj.
Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře
- Jaké jsou důvody chystaných škrtů?
- Proč výběr DPH klesá, když ekonomika roste a lepší výběr měla zajistit navíc třeba EET?
Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.
Týden v komentářích HN
Máte zájem o informace v širších souvislostech?
Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.
Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.
Přihlásit se k odběru