Francouzský výrobce kolejových vozidel Alstom a německá průmyslová skupina Siemens nemohou spojit svůj železniční byznys do jedné firmy. Plánovanou fúzi ve středu zablokovala Evropská komise kvůli obavám o omezení konkurence na evropském železničním trhu.

Spojením chtěly druhá a třetí nejvýznamnější firma v oboru čelit čínské jedničce CRRC. I po spojení by ale nově vzniklá skupina byla menší než její čínský konkurent. V Česku jezdí vlaky Railjet od Sie­mensu a Pendolino od Alstomu.

Podle eurokomisařky pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerové podniky nechtěly řešit vážné obavy EU o hospodářskou soutěž. "Bez dostatečných opatření by spojení těchto firem vedlo mimo jiné ke zdražení zabezpečovacích zařízení pro vysokorychlostní železnici," řekla Vestagerová.

Fúze zastavené Bruselem

Aurubis a Schwermetall

Evropská komise včera zakázala převzetí divize plochých válcovaných produktů firmy Aurubis a firmy Schwermetall jiným německým zpracovatelem mědi, společností Wieland. Komise to zdůvodnila obavami z omezení konkurence a růstu cen měděných válcovaných produktů.

Deutsche Börse a LSE

V roce 2017 kvůli obavám z negativních dopadů na hospodářskou soutěž zablokovala EK spojení burzovních společností Deutsche Börse a London Stock Exchange.

UPS a TNT

V lednu 2013 zablokoval Brusel doručovací společnosti UPS převzetí TNT za 5,2 miliardy eur (asi 140 miliard Kč). Zdůvodnil to tím, že spojení by pravděpodobně poškodilo spotřebitele zvyšováním cen.

Britské O2 a Hutchison

EK zablokovala v roce 2016 plánované převzetí britské sítě O2 mobilního operátora Telefónica konkurenční společností Hutchison. Spojení by podle komise znamenalo menší možnost volby pro britské zákazníky a v důsledku i vyšší ceny.

Ryanair a Aer Lingus

Letecký dopravce Ryanair se v minulosti třikrát neúspěšně pokusil svého irského konkurenta Aer Lingus převzít, dva pokusy mu však zablokovala Evropská komise, jeden pokus ukončil sám Ryanair.

Komise také upozornila, že by spojením zmizel jeden ze dvou největších výrobců a dodavatelů vysokorychlostních vlaků v Evropském hospodářském prostoru. Omezení konkurence by podle komise poškodilo evropské dopravce a správce infrastruktury. Před fúzí v minulosti varovaly dozorčí orgány Německa, Británie, Španělska, Nizozemska a Belgie.

"Zamítnutí fúze potvrzuje, že Evropa urychleně potřebuje reformu, aby mohla uspět v globalizovaném světě," komentoval rozhodnutí šéf Siemensu Joe Kaeser.

Za spojení lobboval například francouzský ministr financí Bruno Le Maire, podle kterého je zamítnutí fúze ekonomický omyl a politická chyba. "Průmyslová rozhodnutí pro jednadvacáté století nemůžeme přijímat uplatněním pravidel ze století dvacátého," uvedl Le Maire na konci ledna.

O spojení usiloval i německý ministr hospodářství Peter Altmaier. "V Evropě potřebujeme mezinárodní šampiony, abychom byli schopni konkurovat světu," řekl agentuře Reuters.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru