Když je člověku patnáct let, tak se na pochvaly dospělých, jak je hodný, dívá s velkým podezřením. Když je patnáct let firmě, která si ve své oblasti dělá, co chce, tak její management při pochvale, jak firma sama sebe omezuje, musí skřípat zuby.

Není známo duševní rozpoložení manažerů Facebooku při čtení pondělní zprávy Evropské komise o tom, že spolu s dalšími sociálními sítěmi a IT firmami zlepšují vymazávání obsahu, který vyvolává nenávist.

Technologické firmy nyní dokážou vymazat 71,7 procenta takového obsahu do 24 hodin od upozornění. Facebook a YouTube za rok 2018 udělaly podle komise největší pokrok.

Facebook ze všech technologických firem nyní asi nejvíc cítí horký dech regulace − a to nejen v Evropě, kde před dvěma týdny absolvovala usmívací a vysvětlovací turné dvojka firmy Sheryl Sandbergová, ale i doma v USA. Naposledy minulý týden poslal zakladateli a šéfovi firmy dopis senátor Mark Warner, sám bývalý manažer a investor v telekomunikačních firmách, vyzývající Marka Zuckerberga, aby objasnil praktiky své firmy při získávání dat klientů prostřednictvím třetích subjektů.

Na americké firmy může nejvíce zabrat americká legislativa. To by ovšem bylo možné tehdy, kdyby senátoři a kongresmani chápali, co sociální sítě jsou. Jak ukázalo loňské slyšení Zuckerberga v Senátu, mají s tím jisté potíže.

Dosavadní dědictví Facebooku v politice a liberální demokracii totiž není právě ukázkové. Sociální síť přinesla hlasitější debatu o omezení svobody slova na internetu (viz v Česku halas kolem názoru Václava Klause mladšího) a vyostření politické rétoriky, a tím pádem i politiky v demokratických zemích. Uživatelé Facebooku se naučili žít v bublinách svých názorových přátel a přestávají umět nejen naslouchat, ale i argumentovat proti někomu, kdo jejich názor právě nesdílí. Původní záměr (nebo to byla jen PR strategie?), že prostřednictvím sociální sítě spolu lidé budou víc komunikovat a lépe se chápat, se nějak vytrácí.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru