Před 25 lety se na televizních obrazovkách v českých domácnostech objevila Ivana Trumpová a popřála všechno nejlepší první celostátní komerční stanici ve východním bloku. Propagační smyčkou s českými i světovými celebritami zahájila své vysílání televize Nova. Všechny nás naučila, jak se vyrábějí hvězdy, jakou sílu má zpravodajství, kolik peněz se může protočit v reklamě i to, jak bolestivý může být výsledek mezinárodní arbitráže kvůli nedotaženým zákonům.

Příchod Novy byl lekcí z komerčního vysílání v západním střihu. Půl roku před startem se s obavami řešilo, jestli si diváci vůbec zvyknou na přerušování pořadů reklamami. Novináře a politiky zajímalo, zda bude na českém trhu dost producentů, aby mohli Nově dodávat jeden seriál a film za druhým a čelit tak "americkému braku". Odpověď na obě otázky jsme se dozvěděli rychle. Na reklamy si Češi zvykli a filmoví profesionálové začali televizi zajímat až poté, co se diváci nasytili všeho západního, co předtím nebylo snadno dostupné. Nejdřív Dallas, teprve potom Trojana.

Nejsledovanější stanice v zemi si prošla obdobím extrémního úspěchu, kdy ji sledovaly tři čtvrtiny diváků. Intelektuálové ohrnovali nos nad nováckými estrádami, ale jejich názory nebyly obchodně důležité. Faktem je, že Nova drží dosud nepřekonaný rekord sledovanosti zábavního pořadu. Přehlídku krásy Miss desetiletí vidělo v roce 1997 pět milionů lidí. Co by za to dnes dala nejenom jakákoliv stanice včetně Novy, ale i Miss samotná.

Pět let po startu zažila Nova poprvé drsnější období, když ji Vladimír Železný po rozkolu s Američany přestěhoval na Barrandov a v improvizovaných podmínkách se snažil dělat všechno pro udržení sledovanosti.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru