Když se americký akademik a potomek židovských emigrantů prchajících z Hitlerova Německa pustil do psaní své knihy o propagandě, jejích kořenech a jazyku, lidé se Jasona Stanleyho ptali, proč se v 21. století zabývá právě tímhle tématem. Propaganda je přece prozkoumaná, říkali mu, její metody zůstávají stejné a nemůže ničím překvapit.

Několik měsíců po vydání jeho zhruba čtyřsetstránkového pojednání s názvem How Propaganda Works (Jak funguje propaganda, česky zatím nevyšlo), které se k prvním čtenářům dostalo v roce 2015, se Spojené státy otřásly pod vlivem dříve nemyslitelné rétoriky volební kampaně Donalda Trumpa. Budoucí americký prezident během mítinků s voliči označoval mexické přistěhovalce do USA za "krysy" a "hady", s nimiž je potřeba "zatočit".

Trump v podstatě jen aktualizoval jazyk charakteristický pro historická i novodobá fašistická hnutí, jazyk, kterým promlouvala propaganda už v první polovině 20. století.

"Prezident Trump se k uskutečnění nejhorších věcí, o nichž mluvil, zatím nemá. Buď mu v tom brání americké demokratické instituce, anebo na to prostě není typ," říká Jason Stanley, který trauma způsobené politikou nenávisti důvěrně zná: jeho rodiče si nadávky, jimiž je v dětství častovali nacisté, pamatovali celý život. "Mexické děti si je také budou pamatovat. I ty muslimské," podotýká Stanley.

Téhož roku 2015, kdy Trump šokoval Ameriku, v Evropě vyvrcholila první vlna uprchlické krize. Přinesla spoustu nových, do té doby neřešených problémů, doprovázela ji ale také vlna nenávisti části Evropanů. Veřejný prostor, zejména sociální sítě, ovládly děsivé propagandistické báchorky o znásilňovačích bílých žen a zanícené úvahy o konci civilizace, kterou přemůže orientální plodnost.

Uprchlíků ubylo, protiimigrační rétorika ale nezmizela a vrátí se nejspíš v plné síle spolu s tématem ochrany vnějších hranic Evropské unie nejpozději letos v květnu, kdy se budou konat volby do Evropského parlamentu.

Zatím jste si přečetli 20 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.