Chemické postřiky, drancování půdy a podávání antibiotik hospodářským zvířatům k modernímu zemědělství nepatří. Trendem dnešní doby je farmaření v souladu s přírodou a potřebami zvířat. Takzvané biozemědělství, kdy se nesmí při pěstování ani zpracování produktů používat pesticidy či další umělé chemické látky, vzkvétá i v Česku a zájem o jeho výrobky stoupá.

Ekologičtí hospodáři také musí dodržovat správné postupy při setí či sázení a udržovat ornou půdu v dobré kondici. Svému dobytku musí zajistit pastvu či výběh a smí mu podávat léky jen v nezbytných případech. Při zpracovávání biopotravin se pak smí používat pouze přírodní a nezávadné konzervanty a barviva, umělá dochucovadla či aromata povolena nejsou.

A zákazníci to samozřejmě vnímají. Z průzkumu agentury STEM/MARK z roku 2018 vyplývá, že lidé na biopotravinách oceňují zejména to, že jsou zdravější, kvalitnější a chutnější. A jak upozorňuje Klára Kyralová z Hnutí Duha, tyto produkty navíc v nejrůznějších testech vykazují lepší nutriční vlastnosti než potraviny konvenční. Z průzkumu dále vychází, že "zelené" výrobky nakupuje až 35 procent dotazovaných a většinou končí v nákupních košících žen ve věku 30−39 let s vysokoškolským vzděláním.

14 % zemědělských ploch

v České republice obdělávali podle čísel Evropského parlamentu z roku 2016 biofarmáři. Ekologická pole, sady a podobně tvoří jen sedm procent celkové zemědělské plochy EU.

Od častějšího nákupu tohoto zboží však mnoho spotřebitelů odrazuje vyšší cena. Další skupina populace zase nevěří, že je mezi bio a běžnou stravou nějaký rozdíl. "Cenová a místní dostupnost biopotravin je pro mnoho zákazníků stále velkou překážkou v nákupu. Dovolím si ale říct, že to se netýká sektoru biomléka," komentuje výsledky průzkumu Kateřina Urbánková, manažerka PRO-BIO Svazu ekologických zemědělců.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru