Největší český internetový obchod s módou Zoot ve středu požádal Městský soud v Praze o ochranu před věřiteli. Ten zadlužené společnosti vyhověl. Až do konce dubna tak Zoot nemusí své pohledávky splácet a nehrozí mu insolvence. Od svého největšího věřitele, společnosti Natland Group, navíc získá peníze na další provoz.

"Po dlouhodobých jednáních se podařilo dosáhnout dohody s částí věřitelů. Aktuální financování umožní rozšířit portfolio zboží a posunout firmu k profitabilitě," říká nový generální ředitel firmy Lukáš Uhl.

S plánem na vyhlášení takzvaného moratoria souhlasili čtyři věřitelé, kteří dohromady drží 50,9 procenta pohledávek firmy. Jedním z nich byl právě Natland, který je nyní v pozici klíčového hráče a bude určovat další směřování e-shopu.

472 milionů korun

byla k 15. lednu celková výše závazků společnosti Zoot. Z toho 151 milionů bylo po splatnosti déle než 30 dnů.

Natland před dvěma týdny koupil pohledávky banky Raiffeisenbank a dalších dodavatelů Zootu v celkové hodnotě 135 milionů korun. Celkem módní e-shop dlužil v polovině ledna 472 milionů korun, z čehož téměř třetina závazků byla po splatnosti déle než 30 dnů.

Zoot, jenž zaměstnává zhruba 800 lidí, má nyní čas i finance na restrukturalizaci. Do vedení firmy přišel kromě Uhla i Robert Vojáček, který dříve působil například v Liftagu, a Martin Šporcl. Všichni tři se před rokem podíleli na restrukturalizaci jiné oděvní společnosti Pietro Filipi.

Prvním krokem bude snížení počtu výdejen, kterých Zoot momentálně v Česku provozuje 28. "Řada z nich není profitabilní. Dlužník proto hodlá 12 nevýkonných prodejen zavřít ihned po vyhlášení moratoria. Zbylé výdejny pak budou transformovány do podoby standardních prodejen," uvádí Zoot v návrhu na vyhlášení moratoria. Nové prodejny naopak plánuje otevřít v nákupních centrech, kde značka dosud chyběla.

V Praze dnes Zoot provozuje 13 výdejen, další čtyři jsou v Brně. Oblečení si ve výdejnách mohou vyzvednout také zákazníci v Plzni, Českých Budějovicích nebo Olomouci. Kterých výdejen se bude plánovaná redukce týkat, zatím není jasné.

Noví manažeři hodlají šetřit také na marketingu. Loni Zoot do propagace investoval 180 milionů korun, letos by prý částka měla být nejvýše třetinová.

Zoot vykázal ke konci loňského června ztrátu 473 milionů korun. Podle vedení společnosti mohl za problémy i rychlý příchod léta. Internetový obchod pak musel většinu jarní kolekce prodávat s výraznou slevou. "Hospodaření bylo negativně ovlivněno výrazným sezonním výpadkem prodeje jarního zboží, což mělo za následek propad plánované výše tržeb," uvedla společnost v návrhu.

Manažer poradenské společnosti PwC Radek Dráb přidává i jiný důvod. "Problém je zejména v obrovském množství vráceného oblečení," říká. Zoot svůj byznys postavil na tom, že si zákazník na internetu může objednat libovolný počet kusů oblečení. Ve výdejně pak zaplatí jen ty, které mu sedí. Vratkovost zboží se tak pohybovala až okolo 90 procent, což firmě výrazně zvyšovalo náklady.

Na špatných výsledcích se podepsal také příchod konkurence v podobě expanze lokálních poboček mezinárodních módních e-shopů About You a Zalando.

Největším akcionářem Zootu je aktuálně zakladatel serveru Centrum.cz Oldřich Bajer, podíl ve firmě drží také fond 3TS. Módní e-shop se podle žebříčku poradenské společnosti Deloitte stal v roce 2016 druhou nejrychleji rostoucí technologickou firmou v Česku. Od založení v roce 2010 e-shop vyrostl až k loňskému obratu okolo miliardy korun.

Zoot v minulosti emitoval firemní dluhopisy, aby měl peníze na svůj další rozvoj. Ty jsou aktuálně vydány za sumu 230 milionů korun se splatností do roku 2021.

Natland Group je největším věřitelem také v případě jiné módní značky. Skupina nedávno získala pohledávky vůči společnosti Premium Fashion Brands, která zkrachovala loni na podzim.