Německá průmyslová skupina Siemens a francouzský konkurent Alstom dělají vše pro to, aby spojily svá železniční aktiva a vytvořily evropský gigant ve výrobě vlaků. Na jejich argument, že je třeba vytvořit "evropského šampiona", který se dokáže utkat se sílící čínskou konkurencí na mezinárodním trhu, však neslyší Evropská komise. Ta chce podle agentury Reuters už příští středu fúzi zamítnout.

Siemens a Alstom mají týden na to, aby verdikt Evropské komise zvrátily. Společnosti včera oznámily, že jsou ochotné přistoupit na ústupky, pokud se vyhnou vetu od eurokomisařů. Konkrétně nabízejí, že se v rámci fúze zbaví části svého podnikání v oblasti signalizační techniky. Současně přislíbily, že pokud bude stanovisko komise kladné, budou sdílet licenční smlouvy na technologii vysokorychlostních vlaků Siemensu v Evropě po dobu deseti, namísto pěti let.

"Stále však není jisté, zda obsah tohoto balíčku obavy Evropské komise dostatečně rozptýlí," uvedla včera společnost Alstom.

Sloučením obou podniků by vznikla druhá největší firma v odvětví na světě s ročními tržbami zhruba 16 miliard eur (411 miliard korun). Pod "jednu střechu" by se dostala mimo jiné výroba proslulých rychlovlaků TGV a ICE.

Ve srovnání s čínskou společností China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC), která je celosvětovou jedničkou, by ale byla pořád zhruba poloviční. Tržby CRRC předloni činily téměř 28 miliard eur, tedy 710 miliard korun.

Evropský gigant může pokřivit trh

Eurokomisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová však již před časem varovala, že spojení železniční části Siemensu a Alstomu může vést k pokřivení evropského železničního trhu. Obává se, že německo-francouzský "šampion" získá velice silné postavení, čímž se celkově sníží konkurence na evropském trhu. To podle ní může vést k růstu cen dopravní techniky a v konečném důsledku až ke zdražení jízdného.

Infografika

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru