Základní, střední i vysoké školy se soukromým zřizovatelem se v České republice začaly objevovat hned v raných devadesátých letech. Některé z nich však měly v mnoha ohledech benevolentnější přístup, což zapříčinilo pošramocení pověsti celého segmentu. Tyto školy ale většinou v průběhu času ukončily svou činnost, takže v současné době privátní školství nabízí kvalitní vzdělání, které v mnoha ohledech dokonce dokáže předčit školy státní a veřejné. "Soukromé školy jsou již pevnou součástí naší vzdělávací soustavy a na trhu obstojí jen ty dobré, takže by se dalo říci, že vyloženě špatné už dnes téměř neexistují. Není totiž nikdo, kdo by je podporoval," říká k tomu Radim Jendřejas, ředitel a jednatel Trojského gymnázia v Praze, s tím, že kvalitní soukromá škola splňuje totéž co jakákoliv jiná kvalitní škola. "Je o ni zájem, spolehlivě funguje trojúhelník škola−žák−rodiče, jsou dobře nastavené potřebné mechanismy a i přes fungující systém zde panuje dobrá atmosféra." Podobný názor zastává i Peter Daish, ředitel mezinárodní školy Riverside School. "Taková škola musí mít osnovy, které byly schválené akreditační autoritou, měla by mít kvalifikovaný učitelský sbor a měla by nabízet různé metody výuky." A rektorka Vysoké školy finanční a správní Bohuslava Šenkýřová k tomu dodává, že existují oficiální instituce, které posuzují kvalitu škol a podávají o tom zprávy. "Česká školní inspekce má povinnost pravidelně posuzovat mateřské, základní a střední školy a její zpráva je podkladem i pro stanovení výše dotace ze státního rozpočtu. U soukromých, které mají dotaci oproti veřejným krácenou, může dojít na základě zprávy ČŠI až k jejímu pozastavení."

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se