Klára Šimáčková Laurenčíková
Klíč k proměně školství drží učitelé

Proměnu vzdělávání mohou zajistit především ti, kdo se denně setkávají s dětmi ve třídách a provází je na jejich vzdělávací cestě − učitelé. Co jim tedy vysoké školy musí předat?

Zaprvé: méně teorie a více podpory v rozvoji kompetencí. Studenti si potřebují osvojit moderní výukové metody, reagovat na individuální potřeby dětí a sledovat pokrok každého žáka. Pracovat s vnitřní motivací dětí a budovat zdravé vztahy.

Zadruhé: učitelé jsou v praxi na řadu výzev často sami, bez podpory širšího týmu. Chybí jim supervize, metodické vedení a spolupráce dalších odborníků. V praxi často složitě hledají prostor pro reflexi vlastní práce, pro další vzdělávání a odpočinek. Zásadní je prevence vyhoření a péče o duševní zdraví učitelů. Motivovaný a spokojený učitel vytváří ve třídě dobrou atmosféru. Umí děti vlastním naladěním nadchnout pro tvoření a učení. Dokáže být pozorný ke změnám v náladě a chování dětí, přemýšlet o příčinách případných problémů a efektivně na ně reagovat. Považuje děti za skutečné partnery a chová se k nim s respektem. Kriticky myslící, emočně zdravé a sociálně kompetentní děti jsou předpokladem pro soudržnou a konkurenceschopnou společnost.

Klára Šimáčková Laurenčíková

Předsedkyně České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání, externě přednáší na katedře speciální pedagogiky Pedagogické fakulty UK. Předsedkyně vládního Výboru pro práva dítěte a správní rady obecně prospěšné společnosti Asistence.

Zatřetí: mnohem více praxe. Studenti musí mít možnost v průběhu studia své dovednosti rozvíjet a ověřovat v praxi a dostávat od pedagogů kvalitní zpětnou vazbu.

Začtvrté: české univerzity musí rozvíjet funkční partnerství s těmi zahraničními. Navázat spolupráci se školami, které se mohou stát optimálním místem pro studentské stáže. I z krátké studijní cesty si lze odvézt praktické zkušenosti, jež od základu změní přístup studentů k jejich budoucí učitelské roli.

A zapáté: předáním diplomu to nekončí. Absolventi potřebují podporu na začátku své profesní kariéry. Osvědčují se tzv. uvádějící učitelé, metodické kabinety, vzájemné hospitace, sdílení materiálů a osvědčených pomůcek. Další vzdělávání pedagogů musí být šité na potřeby každého učitele.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.