Podnikatelka Jiřina Nepalová založila společnost Renomia na počátku 90. let a záhy se k ní připojili i její dva synové. Společně vybudovali největší českou pojišťovací makléřskou společnost, která spravuje pojistné za miliardy korun v Česku i v zahraničí. Za loňský rok počítá s obratem 1,3 miliardy korun. Šéfka této rodinné firmy říká, že právě propojení generací dostalo firmu tam, kde je, a mladým lidem věří. "Synové tehdy studovali na vysokých školách, ale přinesli sem energii, nadšení a vzájemné propojení mé profesionální zkušenosti a jejich odvahy dělat věci jinak," uvádí Nepalová.

Ta byla v letošní anketě Hospodářských novin TOP ženy Česka, která oceňuje úspěšné české podnikatelky a manažerky, uvedena do síně slávy. Spojovací linkou letošního ročníku ankety byly hodnoty a ideály, které podnikatelky vnímají v byznyse i v rodině.

HN: Co pro vás znamenají hodnoty?

Hodnoty jsou pro můj život, soukromý i firemní, jednou z nejdůležitějších věcí. Dávají základ tomu, aby byl člověk důvěryhodný, aby ho lidé akceptovali a věřili mu. Pro mě jsou hodnoty majákem pro každý den, o který se musí stále pečovat.

Jiřina Nepalová (71)

Pochází z Hranic na Moravě, vystudovala elektrotechniku a od roku 1978 začala pracovat v pojišťovnictví. Pro tehdejší Českou státní pojišťovnu pracovala jako likvidátorka majetkových a odpovědnostních škod. Od roku 1993 podniká, založila makléřskou firmu Renomia. Je předsedkyní Asociace českých pojišťovacích makléřů. Podnikání rozjížděla se dvěma syny, má také pět vnoučat.

HN: Jaké pracovní hodnoty považujete za nejdůležitější?

Vzhledem k tomu, v jakém oboru podnikáme, je pro nás nejdůležitější spolehlivost a dobré vztahy. Dobrými vztahy myslím vztahy s klienty, mezi kolegy a v rodině. Pokud tyto hodnoty uchováváte, pečujete o ně a nebojíte se o nich hovořit, tak se to projeví i v soukromém životě. My chceme, aby lidé byli spokojení v práci i doma. Když je k tomu vedete, oni jsou ochotní vám naslouchat, porozumí naší firemní kultuře a spolupracují na ní, tak se tyto hodnoty pozitivně projeví i v jejich soukromí.

HN: A co se týče rodiny?

Klíčové jsou určitě porozumění a vzájemná úcta. A samozřejmě v mezigeneračních vztazích je to umění si navzájem naslouchat a vzájemně vnímat potřeby všech generací.

HN: Vidíte tyto hodnoty, které ve firmě a rodině držíte, i ve společnosti obecně?

Náš život je o rodině a rodinné firmě a vnímám, že naši klienti se nám v mnohém podobají. Z toho mám radost, že se propojují snahy o to, aby firmy dobře fungovaly, a my jim můžeme pomoci naší službou. Něco jiného je pohled mimo oblast, kde se pohybuji, v politice, v některých médiích. Tam si myslím, že je slabinou, že není posilovaná určitá kultura, chování a principy.

HN: Jaké?

Právě ta spolehlivost a důvěra. Dneska se lidé nemohou spolehnout na to, co někdo řekne nebo co si přečtou na internetu. Nemohou důvěřovat všem slovům, která se prezentují v médiích, byť by měla být v mnohých případech závazná. Ve společnosti mi tyto hodnoty lidsky chybí.

HN: Změnilo se v tom české podnikatelské prostředí od doby, kdy podnikáte? Jsou dnes firmy třeba spolehlivější, než byly dříve?

Mohu hodnotit zejména rodinné firmy. Většina z nich si chrání své jméno, protože dobré jméno je pro rodinné firmy velice důležité. V těchto firmách se hodnoty, dle mého názoru, projevují dlouhodobě, protože jejich vlastníci chtějí být spolehliví, chtějí zajistit růst a předat úspěšnou firmu dalším generacím. A ty já nepodceňuji. Mladá generace se nedívá jen na to, že firma, kterou vlastní jejich rodina, jim přináší peníze. Oni chtějí za firmou a jejím dobrým jménem hrdě stát.

HN: Podle statistik se podaří jen 70 nebo 80 procentům rodinných firem předat ji druhé generaci, u předání na třetí generaci je to kolem 30 procent. Zároveň se odborníci domnívají, že mladí nástupníci firmy často nechtějí…

Myslím si, že to není taková tragédie. Děti mohou být v roli těch, kteří ve firmě pracují a řídí ji, nebo mohou být skvělí akcionáři a přinášet taková rozhodnutí, která firmu posunou dál. Je to o tom, jak děti a vnoučata vychováte, jak je vedete, aby pochopili, že firma pro ně není zátěž a že se mohou věnovat i něčemu jinému. My v rodině neříkáme, ty musíš, tvoje budoucnost je v Renomii. Ale samozřejmě pro to děláme všechno. Rádi se o firmě bavíme, říkáme pozitivní věci, chceme, aby vnoučata občas chodila na brigádu, byť třeba jen skartují papíry. A aby se sžila s určitou atmosférou, vnímala, jak se u nás lidé k sobě chovají, jaké je tady prostředí, a měla tu firmu ráda. Nejspolehlivější cesta, jak mohou firmy fungovat několik generací ve vzájemné důvěře, je, když rodič nebo rodiče chtějí děti pochopit, porozumí jejich nápadům a ponechají jim prostor k tomu, aby je uskutečnily. Patří sem i velkorysost ve sdílení mezigeneračních postojů. Když toto zakládající generace zvládne a učí to i nástupce, pak firmy mohou fungovat i 100, 150 nebo 200 let. Je velmi důležité, aby měli mladí lidé všeobecnou podporu. Když tvoříte tým, postupně ho budujete, nebojíte se přijímat 25leté a dokážete je učit oboru, pak má firma náboj, dynamiku a potenciál a děti ji rády povedou.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru