Andrea Vaníčková se v advokacii vypracovala až do nejvyšších pater. Zabývala se soudními spory, měla pod sebou velké arbitráže a vedla několik týmů lidí. Běžně trávila 12 hodin v kanceláři, mnohdy si povinnosti vyžádaly, aby tam i přespala.

TOP ženy Česka 2018

Výherkyně budou představeny také v exkluzivním magazínu Hospodářských novin, který vychází 22. 1. 2019. K dostání bude v e-shopu.

"Byla jsem chycená v systému, byla jsem workoholik a myslím si, že jsem tenkrát už vnímala syndrom vyhoření, o kterém se však tehdy ještě nemluvilo," vzpomíná čtyřicetiletá žena. Sedí v jedné z pražských kaváren a o své minulosti vypráví jako o filmu, ve kterém hrála jednu z rolí. Dnes se na své tehdejší angažmá dívá s odstupem.

Soudní síň a tvrdé právnické vyjednávání vyměnila za voňavější byznys − prodává kosmetiku. Před pěti lety založila s kolegyní firmu Biorganica, která se postupně dostala do povědomí tisíců žen z celého Česka. Po celém světě vyhledává ty nejčistší přírodní bioprodukty a dováží je do tuzemska. Letos už podle odhadů prodá výrobky téměř za 20 milionů korun.

Poslouchat své potřeby

Kariérní restart u ní nastartovalo vyčerpání z předešlé práce a také zvažování potomka. "Bylo mi asi 29 let, když jsem dělala dvě velké arbitráže po sobě, a tehdy jsem se seznámila s budoucím manželem. Měla přijít další arbitráž a v ten moment jsem věděla, že nemám šanci rozvinout vztah," vypráví Vaníčková. Ochotu dřít a trávit celé dny i noci v práci přisuzuje výchově a době, v níž vyrůstala.

"Patřím k té generaci, která dospívala v komunismu, což nás hodně ovlivnilo. Máme v sobě velký smysl pro zodpovědnost, neposloucháme své potřeby a upřednostňujeme jiné na úkor vlastních práv," myslí si Vaníčková.

Dnes podle ní mnozí kritizují mladší generaci za to, že chce skloubit práci s osobním životem. Ona však životní postoj lidí mezi dvacítkou a třicítkou oceňuje. "Tak je to v pořádku," doplňuje.

Po odchodu z velké právní kanceláře BBH založila vlastní HVH Legal. A přestože se Vaníčková snažila rozvolnit pracovní tempo, zásadní změna přišla až s narozením dcery. Během mateřské začala přemýšlet o tom, co bude.

Jedno věděla jistě − už se nikdy nechce vrátit do podobného pracovního prostředí, kde předtím působila. "Když se mi narodilo dítě, začala jsem řešit, čím ho mazat. Četla jsem složení kosmetiky a zjistila, že obsahuje běžně složky, které jsou podezřelé z řady rizik negativního vlivu na zdraví," vysvětluje matka tří dětí.

Z bioveletrhu v Norimberku se dozvěděla o kosmetice značky Inlight, kterou vyrábí v britském hrabství Cornwall italský lékař Mariano Spiezia. Vyrazila za ním a po setkání s tímto tvůrcem kosmetiky se rozhodla, že vedle advokacie začne podnikat. Doma tehdy měla roční dceru. Do zcela odlišného byznysu se vrhla právě i díky ní.

"Mateřství zásadně změnilo můj pohled na výdělek peněz, neměla by se dělat práce pro práci, ale na zajištění spokojeného života," potvrzuje Vaníčková. Do společného podniku s kolegyní šla jako investor. Postupně se do prodeje začala víc zapojovat, vrhla se na marketing, grafické návrhy nebo psala texty − naprosto se odchýlila od původní profese.

"Přišla jsem na to, že jsem asi celý život měla dělat něco jiného, dneska i programuju," směje se. Výkon advokacie pozastavila loni v květnu, od té doby ji plně zaměstnává pouze Biorganica. Přiznává, že teprve před pěti lety začala dělat to, co ji opravdu baví. Navíc s bonusem, že má více času na potomky.

Žen, které podobně jako ona sebraly odvahu a začaly podnikat, v posledních letech přibývá. Podle statistiky Asociace malých a středních podniků a živnostníků počet dam v byznyse od roku 2011 vzrostl vůči mužům desetinásobně.

"Řada z nich malý byznys zkouší ještě na mateřské, případně krátce po jejím skončení. Důvodem není jen snaha vyzkoušet vlastní schopnosti a posílit nezávislost, ale často i to, že si prací samy na sebe vytváří pružnější pracovní režim," vysvětluje předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR Karel Havlíček. Práce na částečný úvazek v Česku není úplně obvyklá a řada žen tímto způsobem řeší problém skloubení osobního a pracovního života.

Mateřství jako ideální moment

Pavlína Bandrowská a Hana Krejčí byly před více než pěti lety v situaci, kdy se jim nedařilo sladit práci s péčí o rodinu. Rozhodly se vyřešit nejen svůj problém, ale zároveň vytvořit projekt, který by rozjezd podnikání usnadňoval. Založily coworkingové centrum Baby Office s miniškolkou v pražské Krči. "Rodiče zde mají možnost v klidu pracovat ve sdílené kanceláři, zatímco je o dítě dobře postaráno v miniškolce v sousední místnosti," popisuje Krejčí.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru